Gemeenschappelijke regeling
Gemeenschappelijke regeling
Omgevingsdienst Flevoland en Gooi en Vechtstreek
Omgevingsdienst Flevoland en Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De wethouder met vergunningverlening en handhaving in portefeuille, heeft zitting in het algemeen bestuur. De verdeling van de stemmen geschiedt naar rato van de omvang van de ingebrachte taken en derhalve naar rato van de financiële bijdrage. Door de volledige doorvoering van de kostprijssystematiek was onze inbreng in 2018 2,17 % van het totaal aantal stemmen.
De asbesttaken telden in 2018 nog niet mee voor de stemverhouding.Partners
De provincies Flevoland en Noord-Holland, en de gemeenten Almere, Blaricum, Dronten, Gooise Meren, Huizen, Laren, Lelystad, Noordoostpolder, Urk, Weesp, Wijdemeren, Zeewolde.
Doel en openbaar belang
De Omgevingsdienst (OFGV) verricht een aantal door het rijk verplichte activiteiten en niet verplichte activiteiten voor de gemeente, waaronder het verlenen van omgevingsvergunningen milieu, afhandelen van meldingen en klachten, het toezicht houden en het handhaven allemaal op het gebied van milieu. Verder kan de OFGV adviserende, ondersteunende en uitvoerende werkzaamheden verrichten op het gebied van de fysieke leefomgeving. Tot slot verzorgt de OFGV de uitvoering van programma’s en projecten voor de deelnemers, waaronder het leveren van milieutechnische kennis en het uitvoeren van onderzoek en metingen.
2019
2020
Financiële belang van de gemeente
€ 507.374
€ 553.010
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 0
€ 0
Toelichting
De cijfers 2019 en 2020 zijn gebaseerd op de 1e begrotingswijziging 2019 en de begroting 2020 van de OFGV. Op basis van de kostprijssystematiek nemen we in 2020 deel voor 4,29%. In het kader van de nieuwe GR is afgesproken dat de bijdrage als gevolg van meerwerkopdrachten na vaststelling van de GR meetelt in het stemrecht binnen de OFGV. Vooralsnog zijn geen meerwerkopdrachten aan de OFGV verstrekt.
Stand per 31-12-2019
Stand per 31-12-2020
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 919.000
€ 919.000
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 4.500.393
€ 4.500.393
Toelichting
De cijfers 2019 en 2020 zijn gebaseerd op de 1e begrotingswijziging 2019 en de begroting 2020 van de OFGV.
Relevante beleidsinformatie
De OFGV moet voldoen aan de kwaliteitscriteria en dat ook verantwoorden. Deze criteria zijn vastgelegd door alle deelnemers in hun Verordening VTH van 2016 en bedoeld om de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving (de VTH – taken) te professionaliseren en de kwaliteit in de organisatie te borgen.
De kwaliteitscriteria hebben onder andere betrekking op de robuustheid van de organisatie, de professionaliteit van de medewerkers en de kwaliteit van de uit te voeren taken. Uitvoering hiervan blijft onder de aandacht van Hilversum en de andere deelnemers. De OFGV heeft een instrument ontwikkeld om dit te monitoren.Risico's
De vrije beschikbare weerstandscapaciteit bedraagt € 673.185 (begroting 2020). De benodigde weerstandscapaciteit komt uit op € 691.250 (begroting 2020). Dit betekent dat de beschikbare weerstandscapaciteit toereikend is voor de gesignaleerde risico’s.
Programma
1. Wonen en leven
Website
Gemeenschappelijke regeling
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Statutaire vestigingsplaats is Hilversum. Het algemeen bestuur bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. De burgemeester van Hilversum maakt deel uit van en is voorzitter van het dagelijks en het algemeen bestuur. Het bestuur beslist bij meerderheid van stemmen. Hilversum heeft 1 van de 7 stemmen in het algemeen bestuur.
Partners
De gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen, Laren, Weesp en Wijdemeren.
Doel en openbaar belang
De taken en verantwoordelijkheden van de veiligheidsregio zijn vastgelegd in de Wet veiligheidsregio’s (Wvr). In hoofdlijnen is dat conform artikel 10 Wvr:
a. het inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises;
b. het adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald;
c. het adviseren van het college van burgemeester en wethouders over de taak, bedoeld in artikel 3, eerste lid;
d. het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing. Deze taken worden gezamenlijk uitgevoerd door de brandweer, politie, GHOR en Bevolkingszorg;
e. het instellen en in stand houden van een brandweer;
f. het instellen en in stand houden van een Geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR). De GHOR coördineert de inzet van geneeskundige diensten tijdens rampen en grote ongevallen;
g. het voorzien in de meldkamerfunctie;
h. het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel;
i. het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder d, e, f, en g genoemde taken.2019
2020
Financiële belang van de gemeente
€ 7.927.928
€ 8.295.379
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 0
€ 0
Toelichting
Het totaal van de exploitatie 2020 bedraagt € 27.258.109
Van de totale gemeentelijke bijdrage aan de Veiligheidsregio draagt gemeente Hilversum circa 39% van de kosten. Voor 2020 bestaat dit uit de volgende bedragen:
- Algemene bijdrage voor de Veiligheidsregio € 7.781.170 (2019 € 7.414.850).
- Bijdrage Bevolkingszorg € 128.218 (2019 € 124.734).
- Bijdrage huisvesting € 385.991 (2019 € 399.401).Stand per 31-12-2019
Stand per 31-12-2020
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 1.758.263
€ 1.776.948
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 13.712.010
€ 12.875.656
Toelichting
Cijfers 2019 en 2020 zijn gebaseerd op de Programmabegroting 2020 en de meerjarenraming 2021-2023 van de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek.
Relevante beleidsinformatie
De Wet veiligheidsregio’s verdeelt het Nederlandse grondgebied in regio’s en verplicht elke regio een gemeenschappelijke regeling te treffen waarbij een openbaar lichaam wordt ingesteld als bedoeld in artikel 8 van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr).
Business case
Eind 2018 is de business case over de mogelijkheden samenwerking tussen Veiligheidsregio’s Flevoland, Gooi en Vechtstreek door het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio vastgesteld. Hieruit blijkt dat een samenwerkingsovereenkomst tussen beide veiligheidsregio’s het meeste voordeel oplevert. De incidentele transitiekosten zoals beschreven in deze business case geven een indicatie van de kosten waarmee de veiligheidsregio’s plus GGD te maken krijgen in het transitietraject. De veiligheidsregio’s (en GGD’en) nemen de kosten mee in de begroting voor komend jaar/komende jaren. Er zijn geen afspraken gemaakt over doorbelasting van extra bijdragen door de gemeenten.Samenwerkingsovereenkomst/ Evaluatie Wet veiligheidsregio’s
Uit de business case van de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek is de conclusie dat voor de komende periode een samenwerkingsovereenkomst tussen Veiligheidsregio’s Flevoland, Gooi en Vechtstreek eenvoudig en snel kan worden gerealiseerd inclusief dat er op korte termijn een kostenbesparing zichtbaar is. De stip op de horizon is een bestuurlijke fusie. Een bestuurlijke fusie is op dit moment niet mogelijk omdat de Wet veiligheidsregio’s dit niet toelaat. Medio half 2019 zal worden gestart met de evaluatie Wet veiligheidsregio’s. Mocht dit leiden tot wijzigingen, specifiek de mogelijkheid tot een bestuurlijke fusie, dan zal dit op zijn vroegst 2023 zijn. Tot die tijd zullen geen onomkeerbare stappen worden genomen.Risico's
De verdeelsleutel van de gemeentelijke bijdragen is geregeld in artikel 32 van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek 2016. Vervolgens bepaalt artikel 35 van deze regeling dat bij (gedeeltelijke) opheffing het algemeen bestuur een verdeling opstelt. Als verdeelsleutel voor de gemeentelijke bijdragen wordt dezelfde verhouding toegepast als bij de algemene uitkering uit het gemeentefonds aan de individuele gemeenten voor openbare orde en veiligheid voor brandweer en rampenbestrijding opgenomen bedragen. Dezelfde verdeling van financiële verantwoordelijkheid geldt ook bij een nadelig jaarresultaat, dat niet opgevangen kan worden met de eigen reserves. De deelnemende gemeenten dragen in een eventueel tekort bij op basis van het aantal inwoners. In geval van tekorten bij de jaarrekening is de gemeente Hilversum voor zo’n 39 % aansprakelijk. Opheffing van dit wettelijk verplichte openbaar lichaam kan alleen door de rijkswetgever geïnitieerd worden, maar de kans op een negatief rekeningresultaat is mogelijk.
Programma
4. Bestuur
Website
Gemeenschappelijke regeling
Regio Gooi en Vechtstreek
Regio Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Op 21 maart 2018 is een nieuwe gemeenschappelijk regeling in werking getreden. Op basis van die regeling heeft ieder lid een gelijke stem. Dit betekent dat Hilversum dan 14% van de stemmen heeft. Een andere bepaling in de nieuwe gemeenschappelijke regeling is de positie van de voorzitter. Aan het algemeen bestuur wordt een onafhankelijk voorzitter toegevoegd: de burgemeester van de grootste gemeente. Dat betekent dat Pieter Broertjes voorzitter is. Als lid namens Hilversum zal een wethouder plaatsnemen in het algemeen bestuur. Wethouder Jaeger is benoemd door de gemeenteraad in deze functie. Wethouder Kastje is benoemd als plaatsvervanger. Verder wordt het algemeen bestuur uitgebreid met een lid namens de gemeente Eemnes wanneer het onderwerpen betreft die ook hen aangaan. Ook zij hebben een gelijke stem, wat het aandeel van Hilversum op 13% brengt.
Partners
Gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen, Laren, Weesp, Wijdemeren en op specifieke taken ook gemeente Eemnes.
Doel en openbaar belang
In de nieuwe gemeenschappelijke regeling is het doel als volgt ge(her)formuleert: Doel is de wenselijk geachte samenwerking tussen de gemeenten in Gooi en Vechtstreek en Eemnes zodanig vorm te geven dat de aan de Regio opgedragen taken doelmatig en doeltreffend worden uitgevoerd met behoud van de regie van de gemeenten onder waarborging van de betrokkenheid van gemeenteraden bij de regionale samenwerking.
2019
2020
Financiële belang van de gemeente
€ 37,7
€ 37,7
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 1 mln nadeel vóór mutatie bestemmingsreserves
€ 0,9 mln nadeel vóór mutatie bestemmingsreserves
Toelichting
Cijfers zijn gebaseerd op begroting 2020 (financieel resultaat 2019 o.g.v. oorspronkelijke begroting 2019). De bijdrage 2020 bestaat uit een bedrag van € 15,4 mln (2019: € 14,8 mln) aan gemeentelijke bijdrage en het doorbetalen van € 22,3 mln (2019: € 22,9 mln) aan middelen, die wij als centrumgemeente ontvangen. Van de € 15,4 mln gemeentelijke bijdrage is € 8,5 mln (2019:€ 8,1 mln) voor de GAD. De begroting van de regio GV bedraagt circa € 84,4 mln (2019: € 79,5 mln vóór begrotingswijzigingen).
Stand per 31-12-2019
Stand per 31-12-2020
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 7,4 mln
€ 6,5 mln
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 41,0 mln
€ 46,1 mln
Toelichting
Cijfers zijn gebaseerd op begroting 2020.
Relevante beleidsinformatie
De gemeenschappelijke regeling heeft een openbaar lichaam ingesteld als bedoeld in artikel 8 van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). De opheffing van de regeling en de ontbinding van het openbaar lichaam is geregeld in artikel 41 van de Gemeenschappelijke Regeling Regio Gooi en Vechtstreek. Hierin is bepaald dat bij opheffing een liquidatieplan vastgesteld wordt door het algemeen bestuur waarbij afspraken worden gemaakt over de vereffening van het vermogen. De verdeelsleutel van deze vereffening is gelijk aan de verdeelsleutel die is bepaald bij het aangaan van de diverse verplichtingen. In beginsel is dat op basis van het inwonersaantal. Deze zelfde verdeling van financiële verantwoordelijkheid geldt ook bij een nadelig jaarresultaat, dat niet opgevangen kan worden met de eigen reserves. Dat betekent dat in geval van schulden bij opheffing of tekorten bij de jaarrekening de gemeente Hilversum hiervoor voor ongeveer 35 % aansprakelijk is. De solvabiliteitsratio en het weerstandsvermogen van de Regio is echter nog voldoende, dus de kans hierop is klein.
Risico's
De financiële risico’s van de Regio G&V zijn opgenomen in de Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing van hun Programmabegroting 2020. Tegenover het risicoprofiel van € 1,6 mln staat een weerstandscapaciteit van € 1,5 mln. De daaruit voortvloeiende ratio bedraagt met 0,95 bijna 1 (1=voldoende). Als grootste risico's benoemt de Regio GV het uittreden van Weesp (€ 375.000), en diverse risico's bij de GAD € 645.000.
Programma
4. Bestuur
Website
Gemeenschappelijke regeling
Werkvoorzieningsschap Tomingroep
Werkvoorzieningsschap Tomingroep
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Namens Hilversum zit portefeuillehouder Jaeger in het Algemeen Bestuur (AB). Op grond van de eind 2017 vastgestelde Gemeenschappelijke Regeling Tomingroep 2017 is zowel de stemverhouding in het AB van de Tomingroep (‘het Schap’) als de financiële verhouding bepaald op basis van het aantal SW’ers per gemeente over de afgelopen 10 jaar. Het gaat hierbij om het aandeel in het eigen vermogen, de verdeling van dividend en een eventueel aanvullende verliescompensatie. Voor Hilversum is het voor 5 jaar vastgestelde aandeel 31,3%.
Partners
De gemeenten Almere, Blaricum, Gooise Meren, Eemnes, Huizen, Laren, Weesp en Wijdemeren.
Doel en openbaar belang
Het Werkvoorzieningsschap voert namens de deelnemende gemeenten taken uit in het kader van de ‘oude’ Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) die gericht zijn op het aanbieden van aangepast werk aan mensen met een arbeidsbeperking.
2019
2020
Financiële belang van de gemeente
€ 7,1 mln
€ 6,7 mln
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 0,8 mln verlies
€ 1 mln verlies
Toelichting
De jaarlijkse bijdrage is de rijksbijdrage WSW die Hilversum via de algemene uitkering ontvangt en doorsluist naar het werkvoorzieningsschap. De genoemde bedragen zijn gebaseerd op de meicirculaire 2019. Het Schap heeft een 100% deelneming in Tomingroep BV. Het Schap en de BV hebben een meerjarige samenwerkingsovereenkomst afgesloten. In deze overeenkomst garandeert de BV aan het Schap een nulresultaat, en verklaart het Schap dat de SW-medewerkers bij de BV worden gedetacheerd. Het nulresultaat houdt in dat een negatief resultaat bij het Schap wordt gecompenseerd door een garantietoekenning door de BV. Het uiteindelijke resultaat van het Schap is daarmee in elk rekeningjaar minimaal € 0.
In 2019: negatief resultaat Schap € 0,8 mln, garantietoekenning BV € 0,8 mln
in 2020: negatief resultaat Schap € 1,0 mln, garantietoekenning BV € 1,0 mlnCijfers 2019 en 2020 zijn o.b.v. begroting 2020 Tomin Schap.
Dividend over 2017 ontvangen in 2018 € 175.750 (inclusief ontvangen resultaat 2017). Dividend over 2018 te ontvangen in 2019 bedraagt waarschijnlijk € 0.
Stand per 31-12-2019
Stand per 31-12-2020
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 1,9 mln
€ 1,9 mln
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 13 mln
€ 12,5 mln
Toelichting
Cijfers 2019 en 2020 zijn o.b.v. begroting 2020 Tomin Schap.
Relevante beleidsinformatie
In 2017 heeft het Algemeen Bestuur het besluit genomen om Tomin als inclusieve werkgever in deze regio de ruimte te geven om groei te realiseren in de BV zodat het subsidietekort in het Schap gecompenseerd kan blijven voor de toekomst, maar vooral ook om meer werkgelegenheid te kunnen realiseren voor mensen uit de hele doelgroep Participatiewet. Dit scenario is verwerkt in de begroting 2019 die daardoor een positief beeld laat zien, ook voor de langere termijn. De raad van Hilversum heeft hier 6-6-2018 een positieve zienswijze op geformuleerd. Wel geeft de raad duidelijk mee aan het AB dat men betrokken wil zijn bij besluitvorming vanaf het beeldvormend stadium en dat men behoefte heeft aan regie en sturing op dat proces. Dat betekent onder andere inzicht in de financiële structuur en in de aard van het eigen vermogen. Het eigen vermogen van Tomin BV bedraagt meer dan € 20 mln.
Risico's
De gemeenten sluizen de in de Algemene Uitkering ontvangen WSW-bijdrage door naar het Schap. Omdat het ontvangen bedrag per WSW-er daalt en de te betalen salarissen stijgen, staat de exploitatie van het Schap onder druk. De exploitatie van de BV staat ook onder druk, bijvoorbeeld vanwege het toegenomen risico dat in verband met gewijzigde aanbestedingsregels overheidsopdrachten in afnemende mate rechtstreeks mogen worden gegund aan de BV. Er is echter een belangrijke buffer in de vorm van het eigen vermogen van de BV: circa € 20 mln. Op grond van de samenwerkingsovereenkomst tussen Schap en BV worden tekorten in het Schap aangevuld vanuit de BV. Daarom wordt binnen de regio samengewerkt om te komen tot een beeld van de toekomst van Tomin in de inclusieve arbeidsmarkt.
De gemeente is 100% risicodrager voor haar aandeel (= het aantal werkdagen van de in de gemeente Hilversum wonende werknemers). Sinds 1 januari 2015 kunnen er geen mensen meer instromen in de WSW: het aantal WSW-ers vermindert door natuurlijk verloop. Het ministerie bouwt de bijdrage WSW (in participatiebudget) versneld af, waardoor er een steeds groter verschil ontstaat tussen de rijkssubsidie per medewerker en de werkelijke kosten per medewerker.
Programma
3. Werken
Website
Vennootschap of Coöperatie
Vennootschap of Coöperatie
BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De gemeente Hilversum heeft 120.939 van de 55.690.720 aandelen en daarmee 0,2% van het stemrecht op de AVA (Algemene Vergadering van Aandeelhouders). De gemeente wordt op de AVA vertegenwoordigd door de wethouder Financiën.
Partners
De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Doel en openbaar belang
De BNG bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger en is het voor de gemeente mogelijk om op eenvoudige wijze toegang te krijgen tot de geldmarkt. Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
2019
2020
Financiële belang van de gemeente
€ 344.676
€ 300.000
Financieel resultaat van de verbonden partij
Niet bekend
Niet bekend
Toelichting
Hilversum bezit 120.939 aandelen, op de balans gewaardeerd tegen € 274.000. Het dividend uit jaar T wordt in jaar T+1 begroot en verwerkt. Het in 2019 uitgekeerde dividend bedraagt € 344.676 (raming € 170.000) en betreft de dividenduitkering van de BNG over 2018. Voor 2020 is een te ontvangen dividend over 2019 van € 300.000 begroot. Gezien de onvoorspelbare bewegingen op de financiële markten acht de bank het niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst 2020. Daarnaast emitteert De BNG Bank leningen die beursgenoteerd zijn. Om die reden is de BNG Bank gehouden aan regels die de Autoriteit Financiële Markten (AFM) stelt aan het verstrekken van mogelijk koersgevoelige informatie. Het verstrekken van cijfers en verwachtingen over eigen vermogen en netto resultaat valt daar uitdrukkelijk onder. De BNG Bank gaat pas tot publicatie van de gerealiseerde resultaten over na behandeling van de door de externe accountant goedgekeurde jaarrekening en het voorstel tot winstuitkering door de Raad van Commissarissen (RvC).
Stand per 31-12-2019
Stand per 31-12-2020
Eigen vermogen van de verbonden partij
Niet bekend
Niet bekend
Vreemd vermogen van de verbonden partij
Niet bekend
Niet bekend
Toelichting
De verwachte eindstanden 2019 en 2020 van het eigen en vreemd vermogen geeft de BNG niet vrij om dezelfde redenen als de prognose van de financiële resultaten niet wordt vrij gegeven. De laatst bekende stand van het eigen dan wel vreemd vermogen is de stand per 31-12-2018 bedroeg € 4,991 mld. respectievelijk € 132.518 mld.
Relevante beleidsinformatie
Risico's
Gering. De ratings van de BNG zijn respectievelijk Aaa bij Moody’s, AAA bij Fitch en AA+ bij Standards & Poor’s en zijn daarmee gelijk aan de ratings van de Nederlandse Staat.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
Vennootschap of Coöperatie
Vitens N.V.
Vitens N.V.
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Als aandeelhouder in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). De gemeente Hilversum heeft 89.569 van de 5.777.247 aandelen en daarmee 1,55 % van het stemrecht in de AVA.
Partners
De aandelen van de N.V. zijn in handen van provinciale en gemeentelijke overheden.
Doel en openbaar belang
Het statutaire doel van Vitens is de uitoefening van een publiek (drink)waterbedrijf, waaronder de winning, de productie, het transport, de verkoop en de distributie van water (statuten art 3 lid 1). Het doel van de deelname van Hilversum is het beïnvloeden van het beleid van Vitens, teneinde de prijs van water voor de Hilversumse burgers en bedrijven zo laag mogelijk te houden.
2019
2020
Financiële belang van de gemeente
€ 80.612
€ 78.000
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 13,0 miljoen
nnb
Toelichting
Hilversum bezit 89.569 aandelen Vitens, op de balans gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs van € 89.569 (€ 1,-/aandeel). Het resultaat over 2018 bedraagt € 13 mln. Het dividend over 2018 (uit te betalen in 2019) bedraagt € 0,90 per aandeel. Het te verwachten resultaat over 2020 bedraagt € 14,0 mln. Het te verwachten dividend over 2019 (uit te betalen in 2020) bedraagt € 0,87 per aandeel.
Stand per 31-12-2019
Stand per 31-12-2020
Eigen vermogen van de verbonden partij
nnb
nnb
Vreemd vermogen van de verbonden partij
nnb
nnb
Toelichting
Bovenstaande prognose van het eigen en vreemd vermogen per 31-12-2019 en 31-12-2020 verstrekt Vitens in een aparte opgave. Deze opgave is per 27-8-2019 nog niet ontvangen.
Relevante beleidsinformatie
Risico's
Geringe risico’s. Het betreft een bedrijf met een monopolie op het gebied van drinkwater.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
Vennootschap of Coöperatie
Coöperatie Parkeerservice U.A.
Coöperatie Parkeerservice U.A.
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Hilversum is 1 van de 17 leden in de Algemene Leden Vergadering (ALV) en heeft daar 1 stem. Portefeuillehouder Bereikbaarheid en Parkeren neemt deel aan de ALV.
Partners
Gemeenten Alkmaar, Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Barneveld, Deventer, Gorinchem, Gouda, Hoogeveen, IJsselstein, Lelystad, Nieuwegein, Nijkerk, Woerden, Zandvoort en Zeist en Parkeren Amersfoort B.V.
Doel en openbaar belang
1. De Coöperatie heeft ten doel het bewerkstelligen van samenwerking tussen de Coöperatie en haar Leden op het werkgebied van de Coöperatie en het voorzien in de stoffelijke behoeften van de Leden van de Coöperatie door het sluiten van overeenkomsten van opdracht met de Leden ter zake van het bedrijf dat door de Coöperatie wordt uitgeoefend ten behoeve van de Leden op het gebied van het adviseren en leveren van diensten ter zake van garagebeheer, straatparkeerbeheer en straatparkeerhandhaving in het geografisch werkgebied van de Leden.
2. Als nevendoel kan de Coöperatie andere belangen op het gebied van parkeren van haar Leden behartigen.2019
2020
Financiële belang van de gemeente
€ 1.123.792 (opdracht 2019)
€ 1.190.900
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 322.000 verlies
€ 191.000 verlies
Toelichting
De jaarlijkse bijdrage is op basis van afgenomen producten. Cijfers 2019 en 2020 komen uit de Begroting 2020 (vastgesteld in ALV 26 juni 2019). Het negatief begrotingssaldo 2019 (verlies € 322.000) zal waarschijnlijk wat hoger uitvallen als gevolg van loonkostenontwikkeling. De totale exploitatie van de Coöperatie is € 11,4 mln in 2020 (€ 10,5 mln in 2019)
Stand per 31-12-2019
Stand per 31-12-2020
Eigen vermogen van de verbonden partij
niet bekend
niet bekend
Vreemd vermogen van de verbonden partij
niet bekend
niet bekend
Toelichting
De Coöperatie neemt in de begroting geen balansstanden op. De laatst bekende standen komen uit de jaarrekening 2018. Stand EV per 31-12-2018 € 2,6 mln (na verlies 2018 € 528.000), stand VV per 31-12-2018 € 2,2 mln.
Relevante beleidsinformatie
Het resultaat van 2018 was € 528.000 verlies, mede als gevolg van twee vertrekkende leden. Binnen de algemene reserve is voldoende ruimte om deze te dekken. Vanaf 2021 wordt een sluitende exploitatie verwacht door de toetreding van nieuwe leden (gesprekken met potentiële leden zijn gaande) en door een grotere afname door bestaande leden.
Risico's
Door de gekozen rechtsvorm van Coöperatie met Uitgesloten Aansprakelijkheid is er geen verhaalsrecht op de leden voor de schulden en tekorten van de coöperatie. Hilversum betaalt de jaarlijkse bijdrage in 4 termijnen, dus bij een eventueel faillissement is Hilversum maximaal een kwart van de jaarlijkse bijdrage kwijt. De Coöperatie werkt aan de financiële continuïteit. Mede door de in 2018 ingezette transitie zijn risico’s beter afgedekt en worden kosten beter doorbelast aan de leden. Het financiële risico is daardoor beperkt.
Programma
3. Werken
Website
Vennootschap of Coöperatie
Coöperatie Productief Leren
Coöperatie Productief Leren
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De gemeente Hilversum is mede- oprichter en lid van de coöperatieve vereniging Productief Leren. Statutair zijn er altijd twee wethouders lid van het bestuur, die samen 25% van de stemmen hebben. De wethouder onderwijs van Hilversum is voorzitter van het bestuur. De regiowethouder onderwijs vertegenwoordigt de gemeenten in regio Gooi en Vechtstreek.
Partners
ROC van Amsterdam (MBO college Hilversum) 50% , Qinas (namens Voortgezet Onderwijs) 25%, en gemeenten in de Regio Gooi- en Vechtstreek 25%.
Doel en openbaar belang
De coöperatie heeft tot doel het bieden van een geïntegreerde onderwijsvoorziening aan leerlingen die hun school vroegtijdig verlaten of dreigen te verlaten, door het in stand houden en verder ontwikkelen van het project "Productief Leren" in de regio Gooi- en Vechtstreek. De activiteiten zijn gericht op het voeren van de regie over onderwijs en zorg waardoor met de leerling wordt gewerkt naar een startkwalificatie en/of toegang tot de arbeidsmarkt.
De coöperatie heeft verder tot doel de stad tot school te maken door ondernemers in de regio te betrekken opdat praktijkstages een prominente plaats hebben in het onderwijsprogramma. De coöperatie kan ook de maatschappelijke belangen van haar leden behartigen, zowel maatschappelijke, immateriële als ideële belangen.2019
2020
Financiële belang van de gemeente
€ 110.000
nog niet bekend
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 25.681 verlies
nog niet bekend
Toelichting
Op dit moment (24 juli 2019) is nog geen begroting 2020 ontvangen. Afgaande op vorig jaar is de verwachting dat de begroting 2020 in december wordt vastgesteld. Het ROC van Amsterdam voert de financiële administratie van de coöperatie Productief Leren. De totale begroting 2019 van Productief Leren bedraagt circa € 0,8 mln. De Regio Gooi en Vechtstreek draagt circa € 110.000 per jaar bij vanuit de centrummiddelen VSV (Voortijdig School Verlaten) die de gemeente Hilversum jaarlijks overdraagt aan de Regio Gooi en Vechtstreek. Daarnaast betalen de gemeenten (naar inwoneraantal) een bedrag: totaal bijna € 60.000 (Hilversum betaalt circa € 18.000).
Stand per 31-12-2019
Stand per 31-12-2020
Eigen vermogen van de verbonden partij
nog niet bekend
nog niet bekend
Vreemd vermogen van de verbonden partij
nog niet bekend
nog niet bekend
Toelichting
Op dit moment (24 juli 2019) is nog geen begroting 2020 ontvangen. De begroting 2019 bevat geen balansgegevens. De laatst bekende stand is die van 31-12-2018 uit de jaarrekening 2018 van de coöperatie: EV € 83.180 , VV € 211.683. Het vreemd vermogen betreft alleen kortlopende schulden. De coöperatie kent geen langlopende leningen.
Relevante beleidsinformatie
Sinds 17 mei 2017 is Productief Leren een coöperatie waardoor voor deze Plusvoorziening het eigenaarschap is belegd bij de gemeentes in Gooi en Vechtstreek, het ROCvA en Qinas. De situatie verandert als de coöperatie zelf contracten gaat sluiten en verplichtingen aangaat. Dat is op dit moment nog niet het geval.
Productief Leren geldt op grond van de Regeling regionale aanpak voortijdig schoolverlaten 2017 als een zogeheten "verplichte Plusvoorziening". Als Productief Leren om welke reden dan ook niet blijft bestaan zullen we deze voorziening anders moeten vormgeven. Vanaf het jaar 2018 zullen ook de resultaten structureel per schooljaar in kaart worden gebracht. De algemene benchmark is dat de kosten per leerling steeds beduidend lager liggen dan de kosten van een vergelijkbare leerling. Daarnaast stromen sommige leerlingen ook nog met een diploma uit, wat de voorziening uniek maakt en het rendement ook in die zin kan worden vastgesteld.
In 2019 staat het verbeteren van de doorstroom van niveau 1 naar 2 centraal. Door het aanbieden van een breder niveau 1 met meerdere uitstroomrichtingen (nu alleen Handel) wil PL de doorstroom naar niveau 2 versoepelen. Dit betekent dat PL bezig is met het ontwikkelen van een nieuw leerconcept voor niveau 1. Dit concept gaat uit van verschillende studentprofielen waarop het onderwijs en begeleiding zo goed mogelijk aansluiten.Risico's
De coöperatie is een platform om gezamenlijk de aanpak van (dreigende) schooluitval vanuit een voorziening aan te pakken, waarbij de leerling in staat wordt gesteld een startkwalificatie te behalen. Het financieel risico is beperkt. De coöperatie is in principe een "lege" coöperatie. Alle lange termijn verplichtingen (>1 jaar), liggen bij het MBO College en het VO. Dit betreft verplichtingen met betrekking tot personeel, activa en huur. Personeel is niet in dienst bij de coöperatie, maar wordt door het VO en MBO gedetacheerd of ingehuurd. Ook gaat de coöperatie geen huurcontracten aan voor de benodigde ruimte. De ruimte wordt door het MBO gehuurd. De activa zijn eigendom van het MBO College en worden tegen afschrijvingslasten beschikbaar gesteld.
Programma
2. Zorg
Website
Vennootschap of Coöperatie
GEM Crailo BV
GEM Crailo BV
Bestuurlijke deelname van de gemeente
GEM Crailo BV is opgericht op 1 mei 2018. De aandeelhouders zijn de gemeenten Hilversum (45%), Gooise Meren (45%) en Laren (10%). De wethouders Financiën vertegenwoordigen hun gemeente in de Algemene Vergadering (van aandeelhouders). De wethouders Ruimtelijke Ordering (i.g.v. Hilversum de projectwethouder Crailo) vertegenwoordigen hun gemeente in het Bestuurlijk Overleg.
Partners
Gemeenten Gooise Meren en Laren
Doel en openbaar belang
De Vennootschap heeft ten doel het ontwikkelen, realiseren en exploiteren van plangebied Crailo voor woningbouw en bedrijvigheid en het verrichten van al hetgeen met het vorenstaande verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.
2019
2020
Financiële belang van de gemeente
Zie toelichting
Zie toelichting
Financieel resultaat van de verbonden partij
Zie toelichting
Zie toelichting
Toelichting
Op 23 januari 2019 heeft de Algemene Vergadering (van aandeelhouders) van GEM Crailo BV de geactualiseerde intergemeentelijke grondexploitatie als onderdeel van het jaarplan 2019 van GEM Crailo BV vastgesteld. De omvang van de Intergemeentelijke grondexploitatie bedraagt circa € 75 mln waarbij de geprognotiseerde winst van de grondexploitatie op eindwaarde per 31 december 2029 € 1,85 mln bedraagt (contante waarde per 1 januari 2019: € 1,49 mln).
Het financieel resultaat van de verbonden partij vloeit voort uit de intergemeentelijke grondexploitatie, die jaarlijks geactualiseerd zal worden.
Stand per 31-12-2019
Stand per 31-12-2020
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 1.000
€ 1.000
Vreemd vermogen van de verbonden partij
Zie toelichting
Zie toelichting
Toelichting
Het volgestorte aandeelkapitaal van Gem Crailo BV bedraagt (oprichting 1 mei 2018) € 1.000. Het Hilversums aandeel daarin is 45% (€ 450). GEM Crailo BV heeft een kredietfaciliteit bij de BNG Bank van € 20 mln., waarvan de maximale opnamelimiet tot 1 juli 2020 is vastgesteld op € 10 mln. De gemeente Hilversum staat voor 45% borg (gemeente Gooise Meren voor 45% en gemeente Laren voor 10%).
Relevante beleidsinformatie
Richtinggevend is het Ambitiedocument, dat door de gemeenteraden van de drie gemeenten is vastgesteld op 18 december 2017. Ten behoeve van de gebiedsontwikkeling hebben de gemeenteraden van de drie deelnemende gemeenten eveneens op 18 december 2017 de intergemeentelijke grondexploitatie vastgesteld, die op 21 december 2017 is ondertekend. Op 19 december 2017 hebben de colleges van B&W van de drie deelnemende gemeenten de samenwerkingsovereenkomst vastgesteld, waartoe GEM Crailo BV is toegetreden op basis van de op 17 juli 2018 door de colleges van B&W van de drie deelnemende gemeenten vastgestelde akte van toetreding. Op initiatief van de gemeenteraden is de Verordening voor de Radenadviescommissie opgesteld. Met de Verordening wordt beoogd de controlerende rol van de gemeenteraad in de realisatiefase van de Gebiedsontwikkeling Crailo te versterken.
Risico's
In de vergadering van 18 december 2017 is de raad geïnformeerd over de risico’s. Op 23 januari 2019 heeft de Algemene Vergadering (van aandeelhouders) van GEM Crailo BV de geactualiseerde intergemeentelijke grondexploitatie als onderdeel van het jaarplan 2019 van GEM Crailo BV vastgesteld inclusief een risico- en gevoeligheidsanalyse. In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing is dit uitvoerig beschreven.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
Stichtingen of verenigingen
Stichtingen of verenigingen
Stichting Gooisch Natuurreservaat
Stichting Gooisch Natuurreservaat
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Het bestuur wordt gevormd door een afvaardiging van de participanten van het GNR plus een onafhankelijk voorzitter en twee onafhankelijke deskundigen. Samen hebben zij 20 stemmen te verdelen, waarvan Hilversum er 4 heeft. Hilversum wordt vertegenwoordigd door de wethouder Natuur & Groen.
Partners
De participanten van het GNR zijn de gemeenten Amsterdam, Blaricum, Gooise Meren, Huizen, Laren en Naarden en de provincie Noord-Holland.
Doel en openbaar belang
- De instandhouding van het natuurschoon in het Gooi door de verkrijging van de aldaar gelegen terreinen, ten einde deze ten eeuwigen dage ongeschonden als natuurreservaat te behouden, en
- aan het publiek, door vrije toegang tot die terreinen onder eventueel te stellen bepalingen, het genot van dat natuurschoon te verzekeren.
2019
2020
Financiële belang van de gemeente
€ 782.507
€ 826.690
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 23.700 winst vóór mutaties reserves
€ 62.338 verlies vóór mutaties reserves
Toelichting
De netto bijdrage (gedefinieerd al bruto bijdrage -/- BTW teruggave o.b.v. de transparantieregeling) bedraagt in 2020 € 826.690 (2019: € 782.507). De bruto bijdrage van Hilversum bedraagt in 2020 € 895.230 € (2019: € 850.970). Deze bruto bijdrage is opgebouwd uit een bedrag van € 866.130 (2019: €822.380) rijwielpaden € 29.100 (2019: € 28.590). Het GNR betaalt jaarlijks op basis van de transparantieregeling BTW terug aan de deelnemers. Hilversum ontvangt over 2020 € 68.540 (2019: € 68.463 ) uit exploitatie en projecten. Het jaar 2018 was het laatste jaar waarin de extra € 1 / per inwoner is betaald door de Gooise gemeenten voor de transitie GNR die inmiddels is afgerond.
De rechtspositie van het personeel is gebaseerd op de rechtspositie van de provincie. Met de provinciale CAO uitkomsten (april 2019) over de periode 1 januari 2019 tot en met 31 december 2020 is een loonmutatie gemoeid van totaal 6,5%. In de begroting voor 2020 is rekening gehouden met een prijsmutatie van 1,5%.
De begroting 2020 van het GNR bedraagt circa € 6,4 mln (2019; € 6,8 mln).
Bovenstaande bedragen voor 2019 en 2020 zijn op basis van de begroting 2019 en 2020.Stand per 31-12-2019
Stand per 31-12-2020
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 1.148.100
€ 1.085.800
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 731.400
€ 728.800
Toelichting
De bedragen voor het eigen en vreemd vermogen zijn op basis van de begroting 2020.
Relevante beleidsinformatie
Een relevante ontwikkeling is de lopende verkenning door de participanten van de mogelijkheden om hun Samenwerkingsovereenkomst GNR te wijzigen. Deze verkenning gebeurt naar aanleiding van de wens van de gemeente Amsterdam en de provincie Noord-Holland om uit het GNR te treden. De overeenkomst gaat onder meer over wie de participanten zijn en hoe zij hun (financiële) bijdrage aan het GNR onderling verdelen.
Risico's
In de begroting 2020 noemt de Stichting GNR de volgende risico's:
Personeel
De stichting is qua rechtsvorm een particuliere stichting. De rechtspositie van het personeel is gebaseerd op de rechtspositie van de provincie. Dit houdt in dat de stichting in het kader van de sociale zekerheid aangemerkt wordt als een zogenaamde ‘eigenrisicodrager’ en dat het personeel voor de pensioenvoorziening is ondergebracht bij de APG groep (voorheen ABP). Dit betekent risico’s op WW-uitkeringslasten en (langdurig) ziekteverzuim. Ter afdekking van WW-uitkeringslasten is in 2016 hiervoor een voorziening ingesteld, ultimo 2018 is een bedrag van ruim € 74.220 beschikbaar. Voor vervanging wegens (langdurige) ziekte is binnen de exploitatie geen bedrag opgenomen en verzekering bleek niet rendabel. Gelet op de grootte van de organisatie kan dit vooral gevolgen hebben voor de dagelijkse bedrijfsvoering. Bij een aantal (langdurige) ziektegevallen tegelijk bestaat het risico dat werkzaamheden niet meer uitgevoerd worden en toezicht en handhaving in de terreinen noodgedwongen zullen moeten worden verminderd, dan wel moeten worden uitbesteed. Vanwege het grotere aantal oudere werknemers is er een verhoogde kans op ziekteverzuim.Projecten
De projectuitvoering kent een aantal risico’s, te weten:
1. De eigen bijdrage voor de uitvoering van de projecten verkrijgt de stichting onder meer via de Stichting Steun Goois Natuurreservaat. Deze stichting krijgt haar inkomsten uit begunstigersbijdragen, nalatenschappen en een jaarlijkse bijdrage van de Nationale Postcode Loterij. Vooral de laatste bijdrage is een substantieel bedrag en wordt door de NPL, mits de opbrengsten dit toelaten weliswaar jaarlijks, maar telkens voor een periode van vijf jaar toegekend. Wanneer de het Goois Natuurreservaat niet meer als beneficiant van de NPL wordt aangemerkt en de participanten geen vervangende financiële middelen beschikbaar stellen, zullen de ambities voor het realiseren van projecten in overeenstemming met de dan beschikbare middelen moeten worden bijgesteld.
2. Veel van deze projecten kennen behalve de eigen bijdrage ook subsidies en bijdragen van derden. De subsidies en bijdragen van derden zijn gebaseerd op vooraf ingediende kostenramingen. Eventuele overschrijdingen bij de uitvoering zijn veelal niet verrekenbaar en komen voor risico en rekening van de stichting. Voor de afdekking van dit risico wordt een bestemmingsreserve bijzondere projecten aangehouden (stand per ultimo 2018 is € 80.459).Subsidie Natuur- en Landschapsbeheer
Vanaf 2017 ontvangt de stichting in het kader van de Subsidieregeling Natuur en Landschap voor een periode van zes jaar, jaarlijks een bedrag van circa € 485.000. Tijdens de subsidieperiode 2017-2022 zal de stichting verantwoording moeten afleggen over de wijze waarop ze in deze periode het beheer wordt uitgevoerd en hoe dat in relatie staat tot de in de beschikking opgenomen prestatieverplichtingen. Wanneer hieraan onvoldoende voldaan wordt, kan de subsidieverstrekker een deel van de subsidie terugvorderen.BTW Compensatiefonds
De stichting is door de Belastingdienst (BD) aangemerkt als samenwerkingsverband dat met betrekking tot de omzetbelasting de transparantieregeling mag toepassen. Dit houdt in dat de door de Stichting Gooisch Natuurreservaat betaalde omzetbelasting momenteel verrekend wordt door de participanten van het Goois Natuurreservaat. De stichting of de participanten kunnen aan de beschikking van de Inspecteur BD echter geen rechten ontlenen ten aanzien van het duurzaam voortbestaan van deze aanmerking. Hoewel deze onzekerheid niet direct een risico voor de stichting inhoudt, betreft dit wel een mogelijk risico voor de participanten en daarmee toch een indirect risico voor de stichtingProgramma
1. Wonen en leven
Website
Stichtingen of verenigingen
Uitvaartstichting Hilversum
Uitvaartstichting Hilversum
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De verantwoordelijke portefeuillehouder (beheer, vastgoed, grondexploitaties) is voorzitter van de Raad van Toezicht. Dit lid heeft een vetorecht ten aanzien van alle besluiten die in de Raad van Toezicht worden genomen. Verder bestaat de Raad van Toezicht uit een lid met bedrijfsvoeringskennis en een lid met funeraire kennis. Het bestuur van de stichting legt verantwoording af aan de Raad van Toezicht van de stichting. Daarmee wil de gemeente de kwaliteit van dienstverlening in het crematorium en op de begraafplaatsen aan haar burgers waarborgen en toezicht houden op de bedrijfsvoering van de stichting. De Raad van Toezicht geeft bovendien gevraagd en ongevraagd advies over de ontwikkeling van het crematorium en de begraafplaatsen in Hilversum. De stichting laat jaarlijks haar begroting en jaarrekening goedkeuren door het college.
Partners
Niet van toepassing
Doel en openbaar belang
De gemeente heeft op grond van de Wet op de Lijkbezorging de plicht een gemeentelijke begraafplaats te hebben. De stichting heeft tot doel om de begraafplaatsen én het crematorium van de gemeente Hilversum op een professionele, efficiënte en effectieve wijze te exploiteren. De stichting is verantwoordelijk voor de uitvoering van de dagelijkse werkzaamheden en de volledige bedrijfsvoering en financiën waarbij het voorzien in de behoefte aan begraven op minimaal gelijk kwaliteitsniveau tegen betaalbare tarieven als primaire doelstelling geldt.
2019
2020
Financiële belang van de gemeente
Zie toelichting
Zie toelichting
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 11.853 winst
€ 85.667 winst
Toelichting
Er bestaan enkele privaatrechtelijke afspraken tussen gemeente en USH, vastgelegd in overeenkomsten die betrekking hebben op het onderhoud aan en vervanging van gemeentelijke eigendommen. De USH benut deze eigendommen om invulling te geven aan de wettelijke taken die de gemeente op gebied van begraven en cremeren heeft.
In 2016 heeft de financiële overdracht door de gemeente aan de Stichting plaatsgevonden. De stichting is daarna volledig verantwoordelijk voor de exploitatie van de gemeentelijke begraafplaatsen en het crematorium en voert dit uit voor eigen rekening en risico.
Stand per 31-12-2019
Stand per 31-12-2020
Eigen vermogen van de verbonden partij
Nog niet beschikbaar.
Nog niet beschikbaar.
Vreemd vermogen van de verbonden partij
Nog niet beschikbaar.
Nog niet beschikbaar.
Toelichting
Een prognose van het eigen en vreemd vermogen per 31-12-2019 en 31-12-2020 is nog niet gegeven. De laatst bekende gegevens zijn per 31-12-2018. Het eigen vermogen was op dat moment negatief (€ 226.506).
In het vreemd vermogen per 31-12-2018 (€ 2.321.262) was de onderhoudsvoorziening (van ruim € 1,6 mln) en kortlopende schulden (van € 0,7 mln) opgenomen. Er waren geen langlopende schulden.Relevante beleidsinformatie
Op de Noorderbegraafplaats en de Bosdrift is asbest geconstateerd (niet aangemerkt als schadelijk voor de volksgezondheid op dit moment). In april 2019 heeft de raad een krediet verleend voor het saneren van asbest op het maaiveld van de Noorderbegraafplaats en de Bosdrift en het verrichten van een bodemonderzoek op de Noorderbegraafplaats (totaal € 95.000). Op Zuiderhof is geen asbest geconstateerd. Beoogd resultaat van beide acties zijn (1) asbestvrije begraafplaatsen aan het maaiveld en (2) een door het bevoegd gezag goedgekeurd beheerplan voor de verontreinigde bodem op de begraafplaatsen. Gezien de gefaseerde aanpak lopen deze acties ook door in 2020.
De USH heeft daarnaast een huisvestingsprobleem. Het voornemen is om in 2019 een plan voor uitbreiding van huisvesting tot wasdom te laten komen, om daar in 2020 uitvoering aan te geven. Als de gemeente ervoor kiest om eigenaar te worden, zal de raad voorgesteld worden hier een rendabel investeringsbudget voor te verlenen. Daarbij worden de kapitaallasten verdisconteerd met de gebruikersvergoeding.
Risico's
Ondanks de positieve meerjarencijfers bij de stichting kunnen onvoorziene tegenvallende exploitatieresultaten van de Stichting een risico vormen voor de gemeente. Het risico voor de gemeente bestaat er uit dat gemeente het eigen vermogen en of de liquiditeitspositie van de beheersstichting moet versterken.
Programma
1. Wonen en leven
Website
Stichtingen of verenigingen
Stichting GovUnited
Stichting GovUnited
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Het college heeft eind 2014 besloten (zie ook RIB 2014-76) tot eind 2016 producten af te nemen via Stichting GovUnited. Daarna wordt de stichting ontbonden. Alle deelnemende gemeenten binnen GovUnited zijn vertegenwoordigd in de Programmaraad. Deze bestaat uit gemeentesecretarissen en directeuren Middelen, Bedrijfsvoering of Dienstverlening van de deelnemende gemeenten. De Programmaraad bepaalt de strategische richting en de inhoudelijke kaders, en stelt de doelstellingen en werkzaamheden van het bureau van Stichting GovUnited vast. Het bestuur is eindverantwoordelijk voor de uitvoerende werkzaamheden. De Programmaraad komt in deze afbouwfase alleen nog bijeen voor de begroting en de jaarrekening.
Partners
Gemeenten Berkelland, Winterswijk, Rheden, Renkum, Steenwijkerland, Aa en Hunze, Westerveld, Middelburg, Terneuzen, Teylingen, Uithoorn, Werkendam, Zutphen.
Doel en openbaar belang
De stichting GovUnited ondersteunde de ontwikkeling van de elektronische dienstverlening van de gemeente Hilversum en de digitalisering van de bedrijfsvoeringsprocessen. Zij doet dit door gezamenlijke ontwikkeling en inkoop en door het delen van kennis op het gebied van informatievoorziening. Het openbaar belang wordt hiermee gediend omdat de gezamenlijke aanpak inkoop- en efficiencyvoordelen biedt.
2019
2020
Financiële belang van de gemeente
Financieel resultaat van de verbonden partij
Toelichting
Stand per 31-12-2019
Stand per 31-12-2020
Eigen vermogen van de verbonden partij
Vreemd vermogen van de verbonden partij
Toelichting
Relevante beleidsinformatie
Risico's
Programma
Website