EMU saldo
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||||||
Omschrijving | x € 1000,- | x € 1000,- | x € 1000,- | x € 1000,- | x € 1000,- | ||||||
Emu saldo | Volgens realisatie tot en met sept. 2019, aangevuld met raming resterende periode | Volgens begroting 2020 | Volgens meerjaren- | Volgens meerjaren- | Volgens meerjaren- | ||||||
1. | Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserves (zie BBV, artikel 17c) | -10.059 | -1.997 | -989 | -1.359 | 877 | |||||
2. | Mutatie (im)materiële vaste activa | -2.557 | 9.669 | 8.853 | 5.289 | 6.984 | |||||
3. | Mutatie voorzieningen | 382 | -4.381 | 0 | 0 | 0 | |||||
4. | Mutatie voorraden (incl. bouwgronden in exploitatie) | -3.178 | -4.993 | -1.087 | 0 | 0 | |||||
5. | Verwachte boekwinst/verlies bij de verkoop van financiële vaste activa en (im)materiële vaste activa, alsmede de afwaardering van financiële vaste activa | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Berekend EMU-saldo | -3.942 | -11.054 | -8.755 | -6.648 | -6.107 |
Toelichting bij: EMU saldo
Als gevolg van Europese regelgeving mogen EU-lidstaten een begrotingstekort (EMI-saldo) hebben van maximaal 3% van het bruto binnenlands product (BBP). Van dit maximale tekort van 3% van Nederland is 2,6% voor de rijksoverheid en 0,4% voor de decentrale overheden. De EMU-systematiek werkt evenwel op een andere manier dan het baten- en lastenstelsel dat decentrale overheden hanteren. Investeringen en uitgaven die worden gedekt uit reserves tellen bijvoorbeeld niet mee in de uitkomsten van het baten- en lastenstelsel, maar tellen wel door in het EMU saldo.
Bij een sluitende begroting kan een gemeente daardoor toch een negatief EMU-saldo hebben.
Een negatief saldo betekent dat de uitgaven groter zijn dan de inkomsten.
Voor de gemeente Hilversum is dit in alle jaren het geval.
De referentiewaarde voor Hilversum is een tekort van € 9.854 miljoen.
De individuele EMU-referentiewaarde betreft geen norm, maar een indicatie van het aandeel dat
een provincie of gemeente in de gezamenlijke tekortnorm heeft.