Veilige stad
Opgave van de stad
We werken aan een leefbare en veilige stad met betrokken inwoners. Een veilig Hilversum is ook een voorwaarde voor een levendig Hilversum. Een veilig Hilversum vraagt een integrale aanpak met betrekking tot criminaliteit, overlast en onveilige situaties. Hiervoor zetten we in op preventie, signalering, interventie en handhaving. We sturen aan op voldoende capaciteit binnen de organisatie en op een goede samenwerking met de veiligheidspartners. Hierbij hebben we oog voor de kostenbeheersing van de Veiligheidsregio. |
Ambities
- Crisisbeheersing en brandweer
Activiteiten
Crisisbeheersing en brandweer
4.1.1. Openbare orde en veiligheid
We werken aan een leefbare en veilige stad. Wij zetten in op een verbeterd veiligheidsgevoel door middel van preventie en het aanpakken van problemen. De gemeente werkt hiervoor intensief samen met politie, brandweer, Versa, woningcorporaties en vele andere partners. We laten ons gezicht zien in de wijken, zodat we weten wat er speelt en hierop kunnen anticiperen. We handelen samenlevingsgericht en participeren in wijkteams, zorgnetwerken en buurtoverleggen.
Activiteiten
●
Uitvoeren van de aanpak ondermijning, onderdeel van het integraal veiligheidsplan.
●
Intensiveren van de aanpak van jongerenoverlast met focus op preventie (jongerenwerkers) en aanpak overlast op straat (inzet door jeugdboa’s).
●
Intensiveren van de aanpak van drugscriminaliteit en het voortzetten van de integrale aanpak tegen hennepteelt. We bundelen meldingen uit de samenleving en sluiten drugspanden binnen de wettelijke kaders.
●
Voortzetten van het beleid met betrekking tot de aanpak van mensenhandel.
●
Begeleiden van personen met verward gedrag met een persoonsgerichte aanpak. We hebben hierbij extra aandacht voor de kleine groep veelplegers. We werken hierbij samen tussen veiligheid en zorg.
●
Investeren in een sterke samenwerking tussen BOA’s en politie, waarbij we inzetten op het uitwisselen van informatie, afspraken over de gevolgen van uitbreiding van bevoegdheden en uitrusting van BOA’s en oog voor de persoonlijke veiligheid van BOA’s.
●
Onderzoek naar voortzetting van het geven van voorlichting op fietsparkeren en handhaven waar gewenst.
●
Onderzoek naar het opstarten van handhaving op de dossiers prostitutie en het digitaal opkopingsregister (stop heling). Per 1 januari 2020 is dit geen taak meer van de politie.
●
Voortzetten en uitbreiden van het project ‘preventie woninginbraken’.
●
Aanpakken van zware woonoverlast op grond van de Wet aanpak woonoverlast, door middel van het toepassen van bestuursdwang via de APV.
●
Onderzoeken van de mogelijkheden naar voortzetten en uitbreiden cameratoezicht in het centrum.
- Openbare orde en veiligheid
Activiteiten
Openbare orde en veiligheid
4.1.2. Crisisbeheersing en de veiligheidsregio
Het doel voor Hilversum is een afname van incidenten: branden, schade en slachtoffers. Daarom zetten wij in op het vergroten van het bewustzijn en de zelfredzaamheid van inwoners en bedrijven. De Veiligheidsregio levert een snelle en goede (geneeskundige) hulpverlening en brandweerzorg bij incidenten, rampen en crises conform de wettelijke taken van de Veiligheidsregio. De gemeente stuurt bij de Veiligheidsregio aan op een professionele uitvoering van haar taken.
Activiteiten
●
Versterken van de samenwerking tussen de Veiligheidsregio’s, GGD’en van Gooi en Vechtstreek en Flevoland door middel van een samenwerkingsovereenkomst. Deze wordt in 2019 getekend en is vanaf januari 2020 van kracht.
●
Versterken en professionaliseren van het veiligheidsbureau Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek door het versterken van de formatie en het samenvoegen met het veiligheidsbureau van Veiligheidsregio Flevoland. De verantwoordelijkheid voor dit proces ligt bij de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek.
●
Vestigen van de samen te voegen meldkamers Utrecht, Flevoland en Gooi en Vechtstreek in Hilversum. De meldkamer Midden-Nederland vestigt zich in het nieuw te realiseren politiegebouw aan de Groest. Deze wordt naar verwachting in 2022 operationeel. De Landelijke Meldkamer Samenwerking begeleidt dit proces, met de politie als opdrachtgever.
●
Bijdragen leveren aan het faciliteren van een tijdelijke meldkamer totdat de nieuwe meldkamer gereed is. De Veiligheidsregio maakt uitwijken mogelijk voor de meldkamer Naarden en Lelystad bij eventuele bezettingsproblemen. Zo borgen we de dienstverlening. De verantwoordelijkheid voor dit proces ligt bij de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek.
●
Professionaliseren crisisorganisatie Veiligheidsregio’s door het ontwerpen en inrichten van één geïntegreerde, interregionale crisisorganisatie bij voorkeur op de schaal van Midden-Nederland.
●
Hiervoor wordt onder andere een interregionaal coördinatiecentrum bij de nieuwe meldkamer gerealiseerd. De verantwoordelijkheid voor dit proces ligt bij de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek.
●
Uitvoering geven aan de autonome ontwikkelingen en bestaand beleid door de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek.
●
Uitvoeren van de directieopdracht professionaliseren crisisorganisatie gemeente Hilversum.
●
Intensiveren van de inzet van de wijkbrandweerman in het geven van voorlichting en advies over brandpreventie aan inwoners en bedrijven. Dit doen we in samenwerking met de Veiligheidsregio. De Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek voert dit uit.
●
Inspecteren en verbeteren van de fysieke veiligheid van portiekflats. Dit doen we in samenwerking met woningcorporaties en brandweer.