Ondernemende stad
Opgave van de stad
Hilversum is een aantrekkelijke stad om in te wonen en te werken. De balans tussen wonen, werken en voorzieningen maakt het goed wonen in Hilversum. Het inwonertal neemt de komende jaren verder toe. Dit betekent een groeiende behoefte aan werkgelegenheid. Voor het eerst in meer dan 15 jaar neemt de werkgelegenheid ook toe. Het is niet vanzelfsprekend dat deze ontwikkeling zich voortzet. Dat heeft onder meer te maken met de ontwikkelingen in de mediasector, maar ook met de druk op fysieke ruimte. We moeten alle zeilen bij zetten om ruimte voor werkgelegenheid te behouden. Onze bedrijven zorgen voor werkgelegenheid, maar dragen ook op veel andere manieren bij aan de stad. Bedrijven zorgen voor werkgelegenheid dicht bij huis, levendigheid, draagvlak voor voorzieningen, bieden stage & opleidingsplaatsen en dragen bij aan allerlei maatschappelijke vraagstukken, zoals mediawijsheid, energietransitie en duurzame mobiliteit. |
Ambities
- Economische ontwikkeling
Activiteiten
Economische ontwikkeling
3.1.1. Economische ontwikkelingen
Het versterken van de Hilversumse en daarmee regionale economie door het verbeteren van de samenwerking met en tussen bedrijven, kennisinstellingen en andere overheden. De gemeente initieert, faciliteert en verbindt, waarbij de uitvoering steeds meer bij andere partijen komt te liggen. Hilversum is onmiskenbaar de Mediastad. Willen we dat blijven, dan vraagt dit onze volle aandacht en samenwerking op het niveau van de Media Valley en daarbuiten. Daarnaast hebben we aandacht voor onder meer het midden- en kleinbedrijf (mkb), zelfstandigen (zzp), ook in samenwerking met de regio Utrecht.
Activiteiten
●
Versterken van de samenwerking tussen (gebiedsgerichte) ondernemersorganisaties via het Platform Economie op basis van een op te stellen samenwerkingsagenda.
●
Faciliteren van het clustermanagement binnen de Media Valley met de pijlers vestigingsklimaat & regelgeving, talent & innovatie (Media Perspectives) en positionering (Hilversum Marketing).
●
Versterken van de positie van Hilversum in samenwerkingsverbanden die bijdragen aan economische ontwikkeling (Economic Board Utrecht, Metropoolregio Amsterdam met de Amsterdam Economic Board en het stedennetwerk G40).
●
Besluitvorming over deelname aan een regionale ontwikkelmaatschappij (ROM) in de regio Utrecht en InvestMRA in de Metropoolregio Amsterdam.
●
Sluiten van een nieuwe uitvoeringsovereenkomst met het Stadsfonds Hilversum, op voorwaarde van een positieve evaluatie (afgerond in najaar 2019). Zo kan deze stichting (ondernemers)organisaties ook komende jaren in hun ambities ondersteunen.
●
Uitbouwen van het Smart City Platform op basis van de samenwerkingsovereenkomst met het consortium.
●
Versterken van de samenwerking tussen MBO College, gemeente, bedrijven en andere organisaties in de stad door realisatie van de ambities in de samenwerkingsagenda 2019-2022.
- Werklocaties
Activiteiten
Werklocaties
3.1.2. Werklocaties
De ruimte voor bedrijven en bedrijvigheid staat onder druk in Hilversum. Inzet is het behouden, uitbreiden en ontwikkelen van aantrekkelijke plekken om te werken. Dit geldt zowel op kantoorlocaties en bedrijventerreinen (o.a. Arenapark, Media Park en Zuid West) als in gemengde gebieden. Het centrum, stationsgebied en de Gijsbrecht zijn belangrijke (informele) werklocaties voor de stad. We zijn zuinig op kantoorvilla’s en zijn terughoudend met transformaties van werklocaties met economisch toekomstperspectief.
Activiteiten
●
Faciliteren van de doorontwikkeling van het Media Park tot een bruisende mediacampus waar media professionals, studenten en bezoekers samenwerken.
●
Creëren van ruimte voor werk op het Arenapark door uitwerking van het Masterplan Arenapark, met name voor groeiende MKB-bedrijven, bedrijven die passen in het Gezond & ICT profiel en Hilversumse mkb’ers en zzp-ers op zoek naar geschikte kantoorruimte.
●
Creëren van ruimte voor werk in het stationsgebied voor bedrijvigheid passend bij het profiel van het stationsgebied.
●
Voorbereiden van besluiten over het Mediacultuurcluster op of rond de Kerkbrink en ontplooien van de eerste zichtbare activiteiten.
●
Realiseren van substantiële ruimte voor werk op Crailo, gericht op doorgroeiende bedrijven uit de regio Gooi & Vecht en nieuwe bij het profiel passende bedrijven.
●
Benutten van kansen die zich voordoen voor (her)ontwikkeling van locaties voor kantoren, (flex)werk en ontmoetingsplekken, met name in en rond het centrum, in het stationsgebied en in 1221.
●
Ondersteunen van ondernemersorganisaties, die werken aan gebiedsmanagement voor werklocaties (Arenapark/Laapersveld, Media Park, ZuidWest) en winkelgebieden (centrum, de Gijsbrecht). Thema’s zijn: schoon, heel, veilig, energietransitie, stedelijke logistiek, duurzame mobiliteit, parkeren, talent en marketing & positionering.
- Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen
Activiteiten
Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen
3.1.3. Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen
Het ondersteunen van bestaande en nieuwe bedrijven in hun ambities, gericht op groei van de werkgelegenheid en bijdragen aan maatschappelijke opgaven. Inzet is een goede dienstverlening aan alle soorten bedrijven (groot, mkb en zzp) in alle sectoren.
Activiteiten
●
Optimaliseren van de online ondernemersdienstverlening, via onder meer doorontwikkeling van de e-dienstverlening, een welkomstpakket, informatievoorziening op voor ondernemers relevante thema’s (zoals netwerken, financiering, ruimte voor werk, steun ondernemerschap) en inzet van strategisch accountmanagement. Naast de gemeente heeft Hilversum Marketing hierin op onderdelen een belangrijke rol.
●
Opstellen en publiceren van de Monitor Economie Hilversum die inzicht biedt in de ontwikkeling van de economie in Hilversum in het algemeen en voor werklocaties en speerpuntsectoren in het bijzonder.
●
Uitvoeren en publiceren van een ondernemerspeiling die inzicht geeft in de tevredenheid van ondernemers in Hilversum en aanknopingspunten biedt voor verdere verbetering.
- Economische promotie
Activiteiten
Economische promotie
3.1.4. Economische promotie
Positionering van Hilversum als aantrekkelijke stad voor bewoners, bezoekers, bedrijven en talent in Hilversum, in de Media Valley en daarbuiten. Een sterk merk verstevigt de economische positie en de aantrekkingskracht van Hilversum. We versterken de mediabeleving in de stad. Hilversum Marketing is hiervoor onze uitvoeringsorganisatie.
Activiteiten
●
Faciliteren van Hilversum Marketing als uitvoeringsorganisatie gericht op het positioneren van Hilversum voor bewoners, bezoekers, bedrijven en talent.
●
Het ondersteunen van bij de positionering passende evenementen, zoals de Dutch Media Week en Live2000, naast breed gedragen evenementen op het gebied van muziek en sport.
●
Het ondersteunen van een uitbreiding van de overnachtingsmogelijkheden voor (toeristische en zakelijke) bezoekers, zoals op het Arenapark en Media Park.