Begroting 2020

Het overzicht van baten en lasten

Het overzicht van baten en lasten

Sorteren op
  • Meerjarig overzicht van baten en lasten

    bedragen x € 1.000

    Rekening

    2018

    Begroting

    2019

    Begroting

    2020

    2021

    2022

    2023

    Omschrijving

    Lasten

    Baten

    Saldo

    Lasten

    Baten

    Saldo

    Lasten

    Baten

    Saldo

    Saldo

    Saldo

    Saldo

    Programma's

    1.  Wonen en leven

    59.475

    -32.105

    27.370

    63.679

    -30.489

    33.189

    61.023

    -30.031

    30.993

    29.462

    28.574

    27.819

    2.  Zorg

    85.511

    -9.747

    75.764

    85.528

    -5.264

    80.264

    88.438

    -5.881

    82.557

    81.503

    80.809

    80.597

    3.  Werken

    57.521

    -32.411

    25.111

    55.977

    -30.000

    25.978

    55.474

    -29.483

    25.991

    23.629

    23.194

    22.748

    4.  Bestuur

    18.149

    -2.801

    15.348

    17.615

    -1.323

    16.292

    17.640

    -1.392

    16.248

    16.272

    16.363

    16.334

          Overhead

    28.395

    -941

    27.455

    29.935

    -510

    29.425

    30.403

    -535

    29.868

    29.207

    28.747

    28.465

    5.  Financiën en grondexploitaties

    9.235

    -8.651

    585

    12.669

    -10.601

    2.068

    19.139

    -21.168

    -2.029

    5.398

    11.444

    15.415

          Algemene dekkingsmiddelen

    0

    -145.425

    -145.425

    -1.085

    -175.519

    -176.604

    -169

    -181.611

    -181.780

    -184.632

    -187.921

    -192.405

          Onvoorzien

    0

    0

    0

    150

    0

    150

    150

    0

    150

    150

    150

    150

          Vennootschapsbelasting

    468

    0

    468

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    Reserves

    1.  Wonen en leven

    0

    -2.221

    -2.221

    0

    -822

    -822

    2.800

    -2.662

    138

    -1.034

    -469

    452

    2.  Zorg

    0

    -5.147

    -5.147

    0

    -1.391

    -1.391

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    3.  Werken

    2.393

    -272

    2.121

    250

    -1.881

    -1.631

    0

    -235

    -235

    -235

    -235

    0

    4.  Bestuur

    125

    -1.312

    -1.187

    38

    -50

    -12

    38

    -50

    -12

    -12

    38

    38

    5.  Financiën en grondexploitaties

    3.501

    -6.390

    -2.889

    0

    -7.203

    -7.203

    0

    -2.026

    -2.026

    0

    0

    0

    Resultaat na mutatie reserves

    264.520

    -268.170

    -3.650

    264.756

    -265.052

    -296

    274.936

    -275.074

    -138

    -291

    693

    -387

  • Toelichting op de wijzigingen

    Begrotingsontwikkeling

    Bedragen x € 1.000

    Omschrijving

    Lasten
    2020

    Baten
    2020

    Saldo
    2020

    Saldo
    2021

    Saldo
    2022

    Saldo
    2023

    Oorspronkelijke begroting 2019 - 2022

    259.820

    -260.070

    -250

    -629

    -506

    -1.203

    Raadsbesluiten

    -247

    -207

    -454

    -456

    -459

    -462

    Kadernota 2019

    4.930

    -4.327

    604

    985

    1.465

    1.361

    Saldo na kadernota

    264.504

    -264.604

    -100

    -100

    500

    -304

    Raadsbesluiten na kadernota

    150

    0

    150

    125

    125

    125

    Saldo voor begroting

    264.654

    -264.604

    50

    25

    625

    -179

    Nieuw beleid

    263

    0

    263

    263

    263

    263

    Autonome ontwikkelingen

    5.634

    -1.699

    3.935

    4.258

    6.907

    4.386

    Actualisatie bestaand beleid

    4.385

    -8.771

    -4.386

    -4.837

    -7.102

    -4.856

    Wijziging Begroting 2020-2023

    10.282

    -10.470

    -188

    -316

    68

    -208

    Totaal begroting 2020-2023

    274.936

    -275.074

    -138

    -291

    693

    -387

    Toelichting raadsbesluiten (na kadernota)

    Bedragen x € 1.000

    Omschrijving

    Lasten
    2020

    Baten
    2020

    Saldo
    2020

    Saldo
    2021

    Saldo
    2022

    Saldo
    2023

    Tarieven parkeergarages

    -247

    -207

    -454

    -456

    -459

    -462

    Regio Gooi & Vechtstreek programmabegroting 2020-2023

    150

    0

    150

    125

    125

    125

    Toelichting kadernota

    Bedragen x € 1.000

    Omschrijving

    Lasten
    2020

    Baten
    2020

    Saldo
    2020

    Saldo
    2021

    Saldo
    2022

    Saldo
    2023

    01 Projectportfolio

    750

    0

    750

    750

    500

    500

    02 Anterieure overeenkomsten

    0

    -300

    -300

    -300

    -300

    -300

    03 25% extra uitstroom uit de participatiewet

    355

    -235

    120

    470

    470

    470

    03 Beleidsplan Schuldhulpverlening 2020-2024

    770

    0

    770

    570

    470

    470

    03 Transformatieagenda Zorg Welzijn

    1.180

    0

    1.180

    1.180

    1.000

    1.000

    04 Terugdraaien taakstelling gemeentelijke organisatie

    0

    0

    0

    600

    600

    600

    05 Terugdraaien taakstellingen inkoop

    300

    0

    300

    300

    300

    300

    06 Agenda Digitalisering

    375

    0

    375

    769

    872

    693

    08 Programma Dienstverlening

    450

    0

    450

    100

    0

    0

    09 CAO verhoging lonen

    1.500

    0

    1.500

    1.500

    1.500

    1.500

    10 Indexatie SBS/Tomin

    540

    0

    540

    540

    540

    540

    11 Toplagen naar investeringsprogramma

    -550

    0

    -550

    -528

    -506

    -184

    12 Internationaal Onderwijs

    0

    0

    0

    0

    24

    166

    13 Vrijval internationaal onderwijs coaliitieakkoord

    0

    0

    0

    -250

    -250

    0

    14 Algemene uitkering berekening 0-scenario

    0

    -300

    -300

    -300

    -300

    -300

    15 Vrijval ARHI coalitieakkoord

    -150

    0

    -150

    -200

    0

    0

    16 Evaluatie financieel beleid stelpost nieuwe kansen

    -500

    0

    -500

    -500

    -500

    -500

    18 Areaaluitbreiding OZB

    0

    -60

    -60

    -120

    -180

    -240

    19 Extra opbrengsten Vastgoed

    0

    -250

    -250

    -250

    0

    0

    20 Inzet stelpost autonome ontwikkelingen

    -403

    0

    -403

    -742

    -1.500

    -1.500

    21 Inzet stelpost loon- en prijsindexatie

    -2.600

    0

    -2.600

    -2.600

    -2.600

    -2.600

    75 jaar bevrijd

    200

    0

    200

    0

    0

    0

    Actualisatie grondexploitaties

    746

    -3.178

    -2.432

    -1.709

    0

    0

    Buitenreclame

    -45

    105

    60

    90

    90

    90

    Gebiedsagenda 1221

    100

    0

    100

    -100

    -100

    0

    Minimabeleid

    840

    0

    840

    500

    280

    130

    Septembercirculaire 2018

    561

    -109

    452

    690

    543

    0

    Zienswijze OFGV

    139

    0

    139

    152

    144

    166

    Zienswijze Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek

    373

    0

    373

    374

    368

    360

    Toelichting op begrotingswijzigingen

    Bedragen x € 1.000

    Omschrijving

    Lasten
    2020

    Baten
    2020

    Saldo
    2020

    Saldo
    2021

    Saldo
    2022

    Saldo
    2023

    Nieuw beleid

    01 Actieplan Ondermijning

    263

    0

    263

    263

    263

    263

    Begin 2018 is door de Raad structurele capaciteit ter beschikking gesteld ten behoeve van BIBOB coördinatie, APV vergunningverlening en toezicht- en handhavingscapaciteit. Dit varieert van signalen ophalen, tot verdelen van informatie, tot het verrichten van nadere analyse, onderzoek en de inzet van bestuursrechtelijke interventies. Met de huidige capaciteit is een wachtlijst van ca. 25 noodzakelijke onderzoeken ontstaan en kan in enkele gevallen niet adequaat worden ingespeeld op bestuurlijke sluitingen. De aanpak, zoals verwoord in het Actieplan Ondermijning, de autonome ontwikkeling van de Wet Bibob, de in Hilversum zichtbare verschuiving van branches waar ondermijning aan te relateren valt  en de regionaal vastgestelde ambitie om tenminste Vastgoed- en WABO op te nemen in de Bibob beleidsregels zorgen ervoor dat de ambitie voor de hand liggend is. Met de ambitie om het aantal lopende onderzoeken te verdubbelen en slagkracht te organiseren voor lokale en regionale interventies is coördinatie van het geheel onontbeerlijk. Om effectiever te kunnen zijn in de aanpak, is daarnaast (financiële) analyse van belang. Hiervoor is extra capaciteit noodzakelijk en berekend op 3,5 fte.

    Autonome ontwikkelingen

    02 Meicirculaire 2019

    636

    239

    875

    1.917

    4.553

    2.001

    De meicirculaire 2019 geeft financiële mutaties, zowel aan de baten kant (algemene uitkering) als aan de lasten kant (corresponderende budgetten) Met deze begrotingswijzigingen worden deze mutaties verwerkt.

    03 Jeugdzorg

    1.830

    0

    1.830

    1.830

    1.830

    1.830

    De kosten stijging van 2018 zal zich de komende jaren naar verwachting voortzetten. Voor 2020 is hierdoor structureel € 1.950.000 extra budget nodig, bestaande uit € 1.300.000 om het budget op het kostenniveau van 2018 te brengen, een structurele kostenstijging in 2019 (€ 325.000) en een structurele kostenstijging in 2020 (€ 325.000). Door de vele initiatieven om de Jeugdzorg effectiever en efficiënter te maken houden wij vast aan een geleidelijke daling van de kosten met € 200.000 per jaar (reeds opgenomen in de meerjarenraming). Additioneel verwachten wij met de uitvoering van de Agenda Jeugd een besparing € 120.000. Per saldo betekent dit een mutatie van € 1.830.000.

    04 WMO Begeleiding

    775

    0

    775

    775

    775

    775

    De WMO zorg in natura bestaat o.a. uit begeleiding. De afgelopen jaren laat deze zorgsoort een stijging zien van 5%. Voor de jaren na 2018 gaan we ervan uit dat deze ontwikkeling zich doorzet. Voor 2020 is hierdoor structureel € 875.000 extra budget nodig, bestaande uit € 275.000 om het budget op het kostenniveau van 2018 te brengen, een 5% kostenstijging in 2019 (€ 300.000) en een 5% kostenstijging 2020 (€ 300.000). Tegelijk ramen we het budget structureel af met € 100.000 omdat we van genomen en te nemen maatregelen effect verwachten. Per saldo dus een structureel nadeel van € 775.000. In de voorliggende begroting zijn eveneens de effecten van de transformatieagenda Zorg Welzijn verwerkt.

    05 WMO Hulpmiddelen

    320

    0

    320

    320

    320

    320

    Onder WMO hulpmiddelen verstaan we o.a. rolstoelen, trapliften en woning aanpassingen. Voor 2020 is hiervoor € 400.000 extra budget nodig. Hiermee worden de lasten 2020 en verder in lijn gebracht met de uitgaven in 2018. Ondanks dat we lasten in lijn houden met 2018 wordt wel rekening gehouden met een stijging van de lasten. Deze groei wordt gecompenseerd door enkele incidentele lasten in 2018 die zich niet voordoen in 2020.

    06 WMO Huishoudelijke Verzorging

    50

    0

    50

    50

    50

    50

    De WMO zorg in natura bestaat o.a. uit Huishoudelijke verzorging. De afgelopen jaren laat deze zorgsoort een kostenstijging zien van 2%. Voor de jaren na 2018 gaan we ervan uit dat deze ontwikkeling zich doorzet. Voor 2020 is structureel € 300.000 extra budget nodig, bestaande uit € 100.000 om het budget op het kostenniveau van de jaarstukken 2018 te brengen, een 2% kostenstijging in 2019 (€ 100.000) en een 2% kostenstijging 2020 (€ 100.000). Tegelijk ramen we het budget structureel af met € 250.000 omdat we van genomen en te nemen maatregelen effect verwachten. Per saldo dus een structureel nadeel van € 50.000.

    07 Extra uitkeringen (BUIG) in 2020

    1.000

    0

    1.000

    0

    0

    0

    In het nieuwe beleidsplan Focus op werk is een nadere analyse op de BUIG aangekondigd. Deze nadere analyse wordt door een onafhankelijk extern bureau uitgevoerd. De onderzoeksresultaten zijn na het begrotingsproces bekend. Voor 2020 wordt € 1 miljoen extra budget toegevoegd aan de BUIG om de dalende rijksbijdrage van de BUIG te compenseren. Op basis van de onderzoekresultaten zal later de meerjarenbegroting worden aangepast.

    08 Bouwleges

    0

    -287

    -287

    -460

    -460

    -460

    Door de uitvoering van diverse projecten zijn de geraamde inkomsten voor 2020 e.v. verhoogd.

    09 Leges paspoort, rijbewijs, NID en BRP

    34

    -176

    -142

    -203

    -190

    -160

    Op basis van het historisch verloop is een inschatting gemaakt van het aantal te leveren diensten, waarvoor leges geheven worden. De grootste wijzigingen betreffen de uitgifte van paspoorten en rijbewijzen. Deze mutaties leiden tot aanpassing van zowel de opbrengsten leges als de lasten voortvloeiend uit de hiermee samenhangende afdrachten.

    10 Opbrengst naheffingsaanslagen parkeren en vergunningen

    0

    -75

    -75

    -75

    -75

    -75

    Fiscale P- heffingen: met de uitbreiding van het aantal gebieden en het huidige aantal geschreven bonnen is de verwachting dat het aantal naheffingen omhoog gaat. Omdat het aantal uren parkeercontrole constant blijft, wordt geadviseerd om extra opbrengsten van € 65.000 te ramen.Parkeervergunningen:  Door de uitbreidingen in juni 2019 zal het aantal vergunningen toenemen. Een lichte verhoging is te verwachten. Geraamd wordt een extra opbrengst van € 10.000.

    11 Loonontwikkeling 2020, 2021 e.v.

    -425

    0

    -425

    0

    0

    0

    In de kadernota is een stelpost opgenomen van € 1.500.000 opgenomen voor de loonsomontwikkeling. De loonsomontwikkeling op basis van de nieuwe CAO afspraken (2 % in 2020 en 3% in 2021 e.v.) geeft in 2020 een positief effect.

    12 Verhoging assurantiepremies

    74

    0

    74

    74

    74

    74

    Eind 2018 is de aanbesteding afgerond van de algemene aansprakelijkheidsverzekering. De premie is, ondanks de keuze voor de goedkoopste aanbieder, gestegen met bijna € 30.000. De overige premiestijging is een afspiegeling van de situatie in de gehele verzekeringsmarkt, waarin de premies flink stijgen. Dit wordt ingegeven door het stijgende aantal claims, maar ook door hogere vergoedingen. Ook aanpassingen in de wetgeving zorgen hiervoor. Daarnaast wordt het moeilijker om over te stappen, voor een concurrerende premie, omdat een aantal verzekeraars samen zijn gegaan (bijv. Delta Lloyd en Nationale Nederlanden) en een aantal verzekeraars zich niet meer op de gemeentelijke markt richt.

    13 Actualisatie dividend BNG en Vitens

    0

    -118

    -118

    -28

    -28

    -28

    Op basis van de laatste aandeelhoudersvergaderingen van de BNG en Vitens worden de ramingen van het te ontvangen dividend aangepast.

    Actualisatie bestaand beleid

    14 Verlaging stelpost nominale ontwikkelingen

    0

    0

    0

    -600

    -1.200

    -1.800

    De in de begroting opgenomen stelposten zijn herberekend op basis van de actuele inflatie gegevens.

    15 Stelpost autonome ontwikkelingen

    -1.097

    0

    -1.097

    -758

    0

    0

    In de meerjarenraming van de begroting nemen we in elke jaarschijf stelposten op voor autonome ontwikkelingen. De vrijval van deze stelpost dient (deels) ter dekking voor de in de begroting opgenomen aanmeldingen.

    16 Wachtlijst middelen coalitieakkoord

    -200

    0

    -200

    -825

    -1.395

    -1.160

    Er is kritisch gekeken naar de nog openstaande middelen vanuit het coalitieakkoord en afgesproken deze middelen pas op te nemen in de begroting zodra we daarvoor concrete plannen hebben uitgewerkt. Daarmee worden de posten op de “wachtlijst” geplaatst.

    17 Stelpost uitkomst onderzoek jeugdzorg

    0

    0

    0

    0

    -1.433

    -1.433

    Via de algemene uitkering krijgen de gemeenten extra middelen voor het jeugdhulpbudget in de jaren 2019, 2020 en 2021. Aanvullend wordt onderzoek verricht om te kunnen bepalen of, en zo ja in welke mate, gemeenten structureel extra middelen nodig hebben. Het uitgangspunt is echter wel dat deze middelen structureel worden. In overeenstemming met het advies van de toezichthouder nemen wij voor de jaren 2022 en 2023 een stelpost ‘Uitkomst onderzoek jeugdzorg’ op.

    18 Toevoegingen reserve stedelijke ontwikkeling

    1.900

    -2.500

    -600

    -600

    -850

    1.300

    In de kadernota 2018 zijn toevoegingen aan de reserve stationsgebied begroot om te wennen aan de hogere kapitaallasten van het stationsgebied. Deze worden nu toegevoegd aan een reserve stedelijke ontwikkeling tot het moment dat de kapitaalasten daadwerkelijk ontstaan. Om te komen tot een oplopend structureel effect en wordt deze toevoeging in de eerste jaren verlaagd en vervolgens structureel doorgevoerd. Ook de verwachte verkoop van vastgoed wordt toegevoegd aan deze reserve.

    19 Voorbereidingskosten Stationsgebied

    300

    -300

    0

    0

    0

    0

    In de kadernota 2018 is besloten de bestemmingsreserve Stationsgebied te vormen. Voor de jaren 2020 en 2021 wordt een onttrekking aan de reserve Stationsgebied ter dekking van de voorbereidingskosten Stationsgebied geraamd van € 300.000 en € 150.000.

    20 Projectportfolio aanvulling

    250

    -250

    0

    0

    0

    0

    Voor de projectportfolio wordt in 2020 de capaciteit uitgebreid. Dit lasten hiervan worden gedekt door een onttrekking uit de reserve stedelijke ontwikkelingen.

    21 Projectportfolio

    0

    -750

    -750

    -750

    -500

    -500

    De in de kadernota 2019 begrote bedragen voor extra capaciteit voor stedelijke projecten worden onttrokken uit de reserve stedelijke ontwikkeling.

    22 Omgevingswet

    0

    -750

    -750

    -380

    -380

    0

    De begrote bedragen voor de implementatie van de Omgevingswet worden onttrokken uit de reserve stedelijke ontwikkeling.

    23 OZB, riool- en afvalstoffenheffing

    60

    -541

    -481

    -619

    -893

    -852

    Op basis van de uitgangspunten uit het coalitieakkoord zijn de tarieven voor de woonlasten (OZB, afvalheffing en rioolheffing) berekend. De stijging van het tarief voor 2020 blijft beneden de verwachte inflatie (+1,5%), de kostendekkendheid van het afval en riooltarief is toegenomen tot 98% in 2020. Voor een meer inhoudelijke toelichting wordt u verwezen naar de paragraaf Lokale Heffingen.

    24 Kapitaallasten

    -515

    -66

    -582

    -230

    -387

    -276

    Deze begrotingswijziging betreft de nieuwe ramingen van rente en kapitaallasten voor 2020 en verder. Door het realistisch faseren van projecten worden een aantal grote investeringen later geactiveerd en dalen de kapitaallasten.

    25 Betaalde en ontvangen rente

    -322

    10

    -312

    -312

    -312

    -312

    De te betalen rente over onze leningportefeuille is opnieuw berekend. Door ontwikkelingen op de kapitaalmarkt is er een voordelig resultaat.

    26 Facilitaire dienstverlening

    382

    -49

    333

    199

    199

    199

    De mutaties met betrekking tot facilitaire dienstverlening hebben voornamelijk betrekking op de twee thema’s “wettelijke maatregelen, contracten, veiligheid  & arbo” en “duurzaamheid en circulariteit”. In afwachting van de resultaten van de huisvestingsscenario’s in 2020 worden een aantal bedragen incidenteel opgenomen voor 2020.

    27 Parkeeropbrengst parkeermeterplaatsen

    0

    -200

    -200

    -200

    -200

    -200

    Gebaseerd op het resultaat van 2018 en de doorrekening van 2019 is het reëel om extra parkeeropbrengsten te begroten.

    28 Parkeeropbrengst garage Gooiland

    0

    -60

    -60

    -60

    -60

    -60

    Met ingang van 2019 huurt politie Gooi en Vechtstreek extra parkeerplaatsen in garage Gooiland. Dit genereert extra opbrengsten.

    29 Uitvaartstichting

    0

    170

    170

    170

    170

    170

    De begrote baten van de uitvaartstichting worden aangepast van € 485.000 naar € 315.000. De verklaring voor deze daling van € 170.000 is tweeledig. (1) Voor het gebruik van onze gebouwen brengen we bij de uitvaartstichting een gebruikersvergoeding in rekening. Deze vergoeding dekt de door ons gemaakte lasten (kapitaallasten, onderhoud e.d.). Omdat onze lasten - door verschillende oorzaken - € 160.000 dalen, brengen wij dit minder in rekening bij de uitvaartstichting. Hier ziet u alleen de daling van de baten, echter in onder andere de herrekening van de kapitaallasten in deze begroting zit een daling van de lasten, daarmee is deze mutatie budgetneutraal in het totaal van de begroting. (2) Tot voor kort ontvingen wij € 10.000 per jaar van de uitvaartstichting als aflossing van een lening. Doordat de aflossing tegelijk met de gebruikersvergoeding werden geïnd, hebben wij de aflossing per abuis als bate verantwoord. De lening is inmiddels volledig afgelost, en nu valt dus deze ‘bate’ weg.

    30 Leerlingenvervoer

    250

    0

    250

    250

    250

    0

    Sinds augustus 2018 wordt het leerlingenvervoer door een andere partij uitgevoerd. Door verandering van de contractvoorwaarden stijgen de maandelijkse lasten. Het budget van € 810.000 wordt derhalve met 250.000 opgehoogd naar € 1.060.000. E.e.a. in afwachting van eventuele inbesteden doelgroepenvervoer (zie ook RIB 2019-40).

    31 Uitbreiding asbesttaken OFGV

    70

    0

    70

    70

    70

    70

    Aan de OFGV is de opdracht gegeven om de asbesttaken voor onze gemeente uit te voeren. We verwachten een hoger aantal adviezen en administratieve controles te laten uitvoeren door de OFGV. Het in de begroting opgenomen bedrag voor asbesttaken is daardoor structureel € 70.000 te laag.

    32 Huurinkomsten benzinestations

    0

    -70

    -70

    -70

    -70

    -70

    De gemeente verhuurt grond aan benzinestations. Deze ontvangsten waren abusievelijk niet in de begroting en meerjarenraming opgenomen.

    33 Toplagen naar investeringsprogramma

    -92

    0

    -92

    -32

    29

    181

    In de kadernota is voorgesteld dat de asfaltdeklagen voortaan als investering worden opgenomen in de begroting. Bij nadere uitwerking in de begroting is geconstateerd dat het verloop van de lasten in de jaren gewijzigd is.

    34 Vervanging kastanjebomen

    0

    0

    0

    0

    -108

    -36

    In 2012 is uit onderzoek gebleken dat meer dan de helft van de kastanjebomen was aangetast door de kastanjebloedingsziekte. Deze ziekte is niet te bestrijden en de voortgang van de ziekte is grillig. Om te voorkomen dat er kaalslag ontstaat, heeft de raad in 2014 budgetten beschikbaar gesteld voor vervanging. De benodigde budgetten voor de jaren 2022 en verder wijken, naar nu blijkt, af van deze raming.

    35 Huisvestingslasten Wilhelminastraat

    -50

    0

    -50

    -50

    -50

    -50

    De lasten voor het pand aan de Wilhelminastraat zijn te hoog geraamd omdat geen rekening was gehouden met een teruggave van de servicekosten. Op basis van de werkelijke lasten in 2018 verwachten wij € 50.000 minder uit te geven.

    36 Huisvestingslasten centra jeugdgezondheidszorg

    -50

    0

    -50

    -50

    -50

    -50

    In de begroting zijn de huisvestingslasten voor de centra voor jeugdgezondheidszorg opgenomen. Uit voorgaande jaren blijkt dat er te ruim is begroot.

    37 Areaaluitbreiding Anna's Hoeve

    46

    0

    46

    46

    46

    46

    In het definitieve ontwerp bouwplan Anna's Hoeve zijn de onderhouds- en beheerkosten opgenomen voor de gladheidbestrijding, onderhoud groen, onderhoud wegen, riolering, bebording etc. In totaliteit bedragen de kosten € 263.000. Jaarlijks wordt een inschatting gemaakt van hetgeen wordt opgeleverd in het lopende jaar en worden de bijbehorende onderhoudskosten aangemeld voor het volgende begrotingsjaar. Er resteert nu nog de oplevering van 20% van de openbare verlichting, wegen en bebording en 10% van het groen/de bomen.

    38 Brandmeldinstallaties scholen

    -65

    23

    -42

    -42

    -42

    -42

    Op 1 januari 2015 is het budget voor het buitenonderhoud en de aanpassing van primair onderwijsgebouwen overgeheveld van gemeenten naar schoolbesturen. Voor lasten van de beveiliging is een overgangsperiode afgesproken, die op 1 juli 2019 afloopt. Dit levert een structurele besparing op van € 42.000.

    39 Onderhoudskosten I-VRI

    34

    0

    34

    34

    34

    34

    In 2019 worden de verkeersregelinstallaties uitgerust met I-VRI Software om de doorstroming van het verkeer in Hilversum te verbeteren. De systemen worden vanaf afstand gehost. Door uitbreiding van de functionaliteit in de centrale nemen de kosten van het beheer en onderhoud en de energiekosten toe.

    40 Vrijval voorziening afsluiting grex Egelshoek

    2.905

    -2.905

    0

    0

    0

    0

    In 2020 wordt de grondexploitatie Egelshoek afgesloten. In 2018 en 2019 is ten laste van de begroting een voorziening getroffen. Ter dekking van het negatieve resultaat van de grondexploitatie valt deze voorziening in 2020 vrij. Deze budgettair neutrale begrotingswijziging voorziet daar in.

    41 Reserve transitie personeel

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    In 2022 zijn er geen lasten meer in het kader van de reorganisatie transitie personeel. De raming van de lasten en de onttrekking uit de reserve wordt vanaf 2022 uit de meerjarenbegroting gehaald.

    Overige verschillen

    1.920

    -1.815

    105

    30

    88

    43

    Totaal Begroting 2020-2023

    10.282

    -10.470

    -188

    -316

    68

    -208

  • Uitgangspunten

    In dit hoofdstuk zijn de uitgangspunten waarlangs de begroting 2020-2023 is uitgewerkt weergegeven.
    We streven een begroting na die aan de volgende uitgangspunten voldoet:

    1. Concreet
    2. Financieel gezond (positief begrotingssaldo)
    3. Uitvoerbaar
    4. Leesbaar voor burgers
    5. Passend binnen wettelijke kaders

    Omschrijving

    Uitgangspunt

    Lonen en pensioenpremie

    2,00% voor 2020, 3% voor 2021 ev. (t.o.v. begroting 2019)

    Prijsindexering (materiele budgetten en subsidies)

    0,00% (t.o.v. begroting 2019)

    Afvalstoffenheffing

    6,12%

    Rioolheffing

    -5,96%

    Marktgelden

    Woensdag: 7,14%
    Zaterdag: 6,25%

    Overige lokale leges, rechten en heffingen

    1,5% (of conform het wettelijk vastgestelde tarief)

    Rekenrentes

    Investeringen
    Grondexploitaties
    Voorziening grondexploitaties

    1,40%
    1,50%
    2,00%

    Algemene uitkering

    Meicirculaire 2019

    (Financiële) regels

    BBV, Financiële verordening gemeente Hilversum 2018, Coalitieakkoord 2018-2022

    Ontwikkelingen

    Begroting 2019
    ( 1 januari)

    Begroting 2020
    ( 1 januari)

    Aantal inwoners*

    90.226

    90.683

      Waarvan 0 t/m 19 jaar

    20.447

    18.215

      Waarvan 20 t/m 64 jaar

    52.664

    54.983

      Waarvan 65 jaar en ouder

    17.115

    17.485

    Aantal uitkeringsgerechtigden

    2.200

    2.100

    (WWB -incl. WIJ-, BBZ, IOAW, IOAZ, Adreslozen)

    Aantal woonruimten

    42.262

    42.400

    *Gemeentelijke registratie per 1 september 2019

    Lonen
    De berekening van de loonsom is gebaseerd op de in het Centraal Economisch Plan 2018 afgegeven verwachte stijging van de lonen. Hier wordt uitgegaan van een te verwachte loonstijging van 2% voor 2020, voor 2021 en verder is dit 3%

    Prijsindexering
    Het Centraal Planbureau berekent doorlopend het Nationaal Consumentenprijsindex (CPI). Met deze indexering wordt een schatting gemaakt van de verwachte prijsstijging van producten en diensten. Het CPI voor 2020 is geraamd op 1,5%. De budgetten zijn niet verhoogd met dit percentage. Uiteraard heeft de organisatie wel getoetst of de budgetten toereikend zijn voor de geplande activiteiten, en zijn ze bijgesteld als dat onontkoombaar was. De noodzaak van een automatische prijsbijstelling vervalt hiermee. Hetzelfde geldt voor subsidies die wij verstrekken aan organisaties en instellingen. Ook hier moet het gesprek gevoerd worden over de te verwachten prestaties en de benodigde subsidies. Hierbij moet het niet vanzelfsprekend zijn dat de subsidie wordt verhoogd.

    Afvalstoffenheffing, rioolheffing en marktgelden
    Uitgangspunt voor de afvalstoffen- en rioolheffing en marktgelden is, het kostendekkender maken van het tarief. De afvalstoffenheffing en rioolheffing worden voor 98% kostendekkend. De afvalstoffenheffing stijgt met 6,12%, daarentegen daalt de rioolheffing met 5,96%. Voor de marktgelden komt de kostendekking op 85%. Het tarief stijgt in 2020 voor de woensdag met 7,14% en voor de zaterdag met 6,25%.

    Overige lokale leges, rechten en heffingen
    Conform bestendig beleid stijgen de overige lokale leges, rechten en heffingen met het inflatiepercentage van 1,5% of conform het wettelijk vastgestelde tarief (bijvoorbeeld: rijbewijs, paspoort). In overeenstemming met de financiële verordening worden de tarieven jaarlijks door de raad vastgesteld (art 13).

    Kostentoerekening
    Ten behoeve van het bepalen van de kostendekkendheid van leges, rechten en heffingen wordt van de betreffende producten de kostprijs berekend. Volgens de nieuwe financiële verordening worden hierbij betrokken: (1) overheadkosten; (2) rente van ingezet vreemd vermogen; (3) bijdragen en onttrekkingen aan voorzieningen; (4) afschrijvingskosten van in gebruik zijnde activa.

    Investeringen
    De kapitaallasten van voorgenomen investeringen zijn opgenomen in het investeringsprogramma 2020-2023. De rentelasten zijn berekend tegen een renteomslag van 1,4%.
    De in de begroting opgenomen investeringen worden bij het vaststellen van de begroting door de raad automatisch geautoriseerd, tenzij de raad aangeeft dat hij voor bepaalde investeringen een apart raadsvoorstel wil (art 5 lid 3 Financiële verordening 2018).

    Grondexploitaties
    De rente die conform het gewijzigde Besluit Begroting en Verantwoording toegerekend wordt aan grondexploitaties is het gewogen gemiddelde rentepercentage van de bestaande leningenportefeuille van de gemeente, naar verhouding vreemd vermogen/totaal vermogen. Voor 2020 is dit rentepercentage 1,5%.
    Toekomstige verliezen op negatieve grondexploitaties zijn gedekt middels de voorziening negatieve grondexploitaties. Er wordt gewerkt met een rentetoerekening van 2,0%, conform het gewijzigde Besluit Begroting en Verantwoording.

    Algemene uitkering
    Bij de beoordeling of er sprake is van een materieel sluitende (meerjaren)begroting wordt, voor wat betreft de algemene uitkering uit het gemeentefonds, uitgegaan van de meicirculaire 2019 en de daarin opgenomen uitkeringsfactoren en de laatste fase van de herijking van het gemeentefonds.

    (Financiële) regels
    Bij het opstellen van de begroting wordt uitgegaan van de financiële verordening gemeente Hilversum 2018 (vastgesteld 12 juli 2017), het BBV en het coalitieakkoord 2018-2022.

  • Overzicht van incidentele baten en lasten

    Begroting 2020

    Omschrijving

    lasten

    baten

    saldo

    2021

    2022

    2023

    1

    Duurzame mobiliteitsvisie

    300

    300

    2

    Klimaatneutrale gemeente

    125

    125

    100

    3

    Poppodium Vorstin

    170

    170

    4

    Metropole orkest

    160

    160

    5

    Mediaplein Kerkbrink

    50

    50

    6

    Voorbereiding Spoorzone (gebiedsagenda 1221)

    100

    100

    7

    Wagens en materialen

    112

    112

    87

    10

    8

    Vervanging kastanjebomen (kastanjebloedingsziekte)

    -

    108

    72

    9

    Vervanging steiger schutsluis 't Hemeltje

    47

    47

    10

    Invoering omgevingswet (kadernota 2018)

    750

    750

    380

    380

    10

    Voorbereiding Stationsgebied

    300

    300

    150

    10

    Extra capaciteit tbv projectenportfolio

    1.000

    1.000

    750

    500

    500

    10

    Reserve Stedelijke ontwikkeling

    -2.050

    -2.050

    -1.280

    -880

    -500

    11

    Toevoeging reserve Stedelijke ontwikkeling

    2.800

    2.800

    800

    1.000

    1.300

    12

    Afvalstoffenheffing niet dekkend

    575

    575

    550

    585

    351

    12

    Egalisatiereserve afvalstoffenheffing

    -575

    -575

    -550

    -585

    -351

    13

    Sanering railverkeerlawaai

    455

    455

    455

    13

    Bijdrage sanering railverkeerlawaai

    -455

    -455

    -455

    14

    HOV contract 9

    100

    100

    105

    14

    Subsidie HOV contract 9

    -100

    -100

    -105

    15

    Beeldende kunst

    37

    37

    4

    4

    4

    15

    Reserve Beeldende kunst

    -37

    -37

    -4

    -4

    -4

    16

    Sociaal Plein 'Het experiment'

    180

    180

    180

    17

    LHBTI beleid

    50

    50

    18

    Incidentele middelen onderwijshuisvesting

    75

    75

    50

    19

    Transformatieplan Zorg voor de Jeugd Gooi en Vechtstreek

    480

    480

    16

    Minimabeleid

    610

    610

    370

    150

    16

    Schuldhulpverlening

    200

    200

    100

    20

    Smart city

    150

    150

    50

    21

    75 jaar bevrijd

    200

    200

    22

    Wegwerken wachtlijsten WMO

    100

    100

    23

    Extra middelen uitvoeringsplan ‘Focus op werk’

    235

    235

    235

    235

    23

    Reserve middelen HHT

    -235

    -235

    -235

    -235

    16

    Eenmalige frictiekosten (SHV, Minima en 25% aan het werk)

    300

    300

    24

    Programma Dienstverlening

    450

    450

    100

    25

    Roadmap ICT

    450

    450

    300

    300

    100

    26

    Verbeteren kwaliteit organisatie

    175

    175

    125

    27

    Werkplekinrichting (o.a. receptie Wilhelminastraat)

    120

    120

    28

    Wachtgelduitkering oud wethouders

    55

    55

    29

    Mobiele devices raads- en commissieleden

     -

    45

    30

    Promotie verkiezingen

     -

    25

    31

    Extra lasten personeel

    50

    50

    50

    31

    Reserve transitie personeel

    -50

    -50

    -50

    32

    Resultaat grexen

    -2.432

    -2.432

    -1.709

    33

    Vastgoed verkoopopbrengsten

    -3.250

    -3.250

    -250

    34

    Portfoliomanagement

    250

    250

    250

    35

    Wijziging systematiek WOZ/afhandelen bezwaarschriften

    140

    140

    36

    Inhuur tbv grexen

    74

    74

    37

    Algemene reserve

    -2.026

    -2.026

    Totaal lasten en baten begroting 2020

    274.936

    -275.074

    -138

    -291

    693

    -387

    Totaal structurele lasten en baten begroting 2020

    264.086

    -264.439

    -353

    -977

    -812

    -1.859

    1. Deze middelen zijn nodig voor het opstellen van een duurzame toekomstgerichte mobiliteitsvisie voor de middellange termijn om de bereikbaarheid van Hilversum te verbeteren. Een belangrijk aspect hierbij is dat de omgevingswet naar verwachting op 1 januari 2021 in werking treedt. De Omgevingswet vraagt een integrale beschrijving van de ambities voor de fysieke leefomgeving, ook op het gebied van mobiliteit.
    2. De extra middelen voor duurzaamheid in 2020 en 2021 zijn bestemd voor de uitvoering van het Project CO2 neutrale bedrijfsvoering. De ingehuurde projectleider rondt zijn projectplan inclusief concrete voorstellen voor besteding in 2019 af. De resultaten en activiteiten worden met de raad gedeeld in het Jaarplan energietransitie 2020.
    3. In de vergadering van december 2017 heeft de raad besloten over de toekomst van het poppodium de Vorstin. Om het popodium toekomstbestendig te maken waren in de jaren tot en met 2020 extra middelen beschikbaar.
    4. Om het voorbestaan van het Metropole orkest te waarborgen, heeft de gemeente samen met het ministerie van OCW gezorgd voor een tijdelijke subsidie in 2019 en 2020. Als tegenprestatie voor een gemeentelijke bijdrage wordt van het orkest een grotere lokale bijdrage gevraagd in de vorm van educatie, concerten en openbaar toegankelijke repetities.
    5. Voor het initiatief Media en Cultuurplein Kerkbrink is in 2020 een incidenteel budget van € 50.000 beschikbaar.
    6. Voor de voorbereiding van de ontwikkeling van de Spoorzone (gebiedsagenda 1221) is zowel in 2019 als in 2020 een budget van € 100.000 beschikbaar.
    7. Dit betreft incidentele lasten voor de aanschaf van wagens en materialen.
    8. Uit onderzoek is gebleken dat meer dan de helft van de kastanjebomen was aangetast door de kastanjebloedingsziekte. Deze ziekte is niet te bestrijden en de voortgang van de ziekte is grillig. Om te voorkomen dat er kaalslag ontstaat (zonder vervanging), is extra budget beschikbaar gesteld.
    9. Betreft budget voor de vervanging van de steiger schutsluis ’t Hemeltje.
    10. In zowel 2020 als 2021 is een voorbereidingskrediet opgenomen voor het Stationsgebied. De lasten worden gedekt door een onttrekking aan de reserve stedelijke vernieuwing. Voor extra capaciteit ten behoeve van de projectenportfolio zijn voor de jaren 2020 en verder budgetten opgenomen die uit deze reserve gedekt worden. Ten slotte worden de budgetten voor de invoering van de Omgevingswet uit deze reserve onttrokken
    11. Aan de reserve stedelijke ontwikkeling worden in de komende jaren toevoegingen gedaan uit algemene middelen, maar ook met incidentele opbrengsten uit vastgoed verkopen. De intentie is om de toevoegingen uit de algemene middelen structureel te verwerken. Echter vanuit het oogpunt van de wetgever worden deze toevoegingen incidenteel aangemerkt.
    12. De tarieven voor de afvalstoffenheffing zijn nog niet volledig kostendekkend. Het ontstane nadeel wordt in de begroting en meerjarenraming gedekt door een onttrekking uit de reserve afvalstoffenheffing.
    13. Voor de sanering van railverkeerslawaai ontvangen wij middelen van het Rijk. Het betreft hier het plaatsen van minischermen.
    14. Onderdeel van de HOV overeenkomst met de provincie van januari 2014 is de uitvoering van deelproject 9 door Hilversum in opdracht van de provincie Noord Holland. Na afronding van de werkzaamheden worden de kosten verrekend met de ontvangen voorschotten. Zie ook de raadsinformatiebrief 2018-48.
    15. In 2020 is een extra budget opgenomen voor de burgemeestersgalerij en het creëren van plekken voor poëzie in de openbare ruimte. Dit extra budget wordt gedekt door een onttrekking aan de reserve beeldende kunst.
    16. Voor de transformatie-agenda’s en intensiveringen in het sociaal domein (schuldhulpverlening, minimabeleid, WMO/welzijn en uitstroom/aan het werk) zijn in de jaren 2020 tot en met 2022 extra middelen in de begroting opgenomen. Over de specifieke plannen zijn nota’s aan de raad voorgelegd.
    17. Naast de in de begroting opgenomen structurele middelen (€ 50.000) voor het LHBTI-beleid, zijn extra middelen ad € 50.000 beschikbaar in 2020. Dit is conform het door de raad op 27 februari 2019 vastgestelde beleidsplan.
    18. In de begroting zijn incidentele middelen voor onderwijshuisvesting beschikbaar om knelpunten in het onderwijshuisvestingplan te dekken.
    19. Sinds 2018 wordt door Hilversum samen met de andere regiogemeenten het Regionaal Transformatieplan Zorg voor de Jeugd Gooi en Vechtstreek tot uitvoering gebracht. Dit draagt bij de verbetering van ons jeugdhulpstelsel in onze regio. Dit plan loopt af in 2020. Zie ook raadsinformatiebrief 2018-74.
    20. Voor de voorbereiding en de ontwikkeling van het smart city platform zijn in 2020 en 2021 extra middelen beschikbaar gesteld.
    21. Op 5 mei 2020 viert Nederland dat ons land 75 jaar geleden is bevrijd en dat we sindsdien in vrijheid leven. De VNG en het Nationaal Comité 4 en 5 mei vragen de gemeenten om stil te staan bij het belang van vrijheid en alle lokale initiatieven van organisatoren van herdenkingen en vieringen, scholen en lokale middenstand te ondersteunen. Hiervoor is incidenteel een budget van € 200.000 geraamd.
    22. Voor het wegwerken van de wachtlijsten WMO zijn zowel in 2019 als 2020 middelen beschikbaar. Zie ook RIB 2019-18 over het actieplan wegwerken wachtlijst Wmo.
    23. De Raad heeft op 26 juni 2019 het uitvoeringsplan ‘Focus op werk’ vastgesteld. Er wordt naar gestreefd om 25% meer mensen aan het werk te krijgen. Vanaf 2019 helpen we jaarlijks 267 mensen aan werk. Dat zijn er 53 per jaar meer dan tot nu toe. De daartoe benodigde extra middelen worden uit de hiervoor bestemde reserve gedekt.
    24. Om inwoners en organisaties in Hilversum zo juist mogelijk te helpen en de verschillende transities te versterken is dienstverlening essentieel. Het ontwikkelen en implementeren van onder andere “self-service” online dienstverlening vraagt een tijdelijke intensivering in capaciteit.
    25. Het budget voor het project “Roadmap” betreft de doorontwikkeling van de bestaande applicaties en de koppelingen daartussen. De kosten betreffen hoofdzakelijk personeelslasten. Vanwege het incidentele karakter van de werkzaamheden en de specifiek benodigde kennis, zal extern ingehuurd of formatie tijdelijk uitgebreid worden.
    26. Dit budget is beschikbaar voor de tijdelijke versterking van de organisatie om deze structureel op orde te brengen.
    27. In 2020 moet de receptie van de Wilhelminastraat op Arbo technische gronden worden verplaatst. Daarnaast worden kleine verbeteringen in het stadskantoor en raadhuis aangebracht.
    28. Dit betreft een aflopende wachtgelduitkering., waardoor in 2020 nog incidenteel  extra budget nodig.
    29. Bij het aantreden van een nieuwe raad worden gsm’s en iPads of laptops beschikbaar gesteld aan de raads- en commissieleden.
    30. Om burgers te stimuleren te gaan stemmen zijn middelen beschikbaar voor de promotie van de verkiezingen. Hiervoor worden o.a. debatavonden georganiseerd.
    31. Als onderdeel van de houdbaarheidsopgave (Kadernota 2015) is tot de reorganisatie ‘Transitie personeel’ besloten. Om de incidentele lasten daarvan te dekken, zijn middelen in de reserve transitie personeel gestort. De laatste middelen zullen in 2021 gebruikt worden.
    32. De resultaten uit de grondexploitaties zijn opgenomen conform de actualisatie grondexploitaties 2019 (raad 29 mei 2019).
    33. In de begroting  is rekening gehouden met verkoopopbrengsten van niet strategisch bezit.
    34. Voor projecten is de vaste capaciteit van de organisatie in lijn gebracht met de projectportfolio. Gedurende de jaren 2020 en 2021 zijn extra middelen beschikbaar.
    35. Uiterlijk 1 januari 2022 zijn alle gemeenten verplicht de woningen te laten taxeren op basis van de gebruiksoppervlakte. De waardering in Hilversum gebeurt nu nog op basis van inhoud. Om de overgang zorgvuldig te laten verlopen, is er een plan van aanpak opgesteld en is het noodzakelijk om expertise in te huren. Daarnaast is het noodzakelijk om extra capaciteit in te huren voor het afhandelen van bezwaarschriften WOZ. Het aantal bezwaarschriften is fors gestegen, mede door een toename van no cure no pay bezwaren.
    36. Als gevolg van het financieel beleid worden inhuurkosten niet langer ten laste van grondexploitaties gebracht. Het budget heeft betrekking op inhuur bij de grondexploitaties Egelshoek en bouwplan Anna’s Hoeve.
    37. Dit betreft de inzet van het jaarrekeningresultaat 2017 voor de plannen uit het coalitieakkoord (besluitvorming kadernota 2018 en begroting 2019). Dit is eerst in de algemene reserve gestort en wordt nu weer onttrokken.