Meerjarig overzicht van baten en lasten
bedragen x € 1.000
Rekening
2018
Begroting
2019
Begroting
2020
2021
2022
2023
Omschrijving
Lasten
Baten
Saldo
Lasten
Baten
Saldo
Lasten
Baten
Saldo
Saldo
Saldo
Saldo
Programma's
1. Wonen en leven
59.475
-32.105
27.370
63.679
-30.489
33.189
61.023
-30.031
30.993
29.462
28.574
27.819
2. Zorg
85.511
-9.747
75.764
85.528
-5.264
80.264
88.438
-5.881
82.557
81.503
80.809
80.597
3. Werken
57.521
-32.411
25.111
55.977
-30.000
25.978
55.474
-29.483
25.991
23.629
23.194
22.748
4. Bestuur
18.149
-2.801
15.348
17.615
-1.323
16.292
17.640
-1.392
16.248
16.272
16.363
16.334
Overhead
28.395
-941
27.455
29.935
-510
29.425
30.403
-535
29.868
29.207
28.747
28.465
5. Financiën en grondexploitaties
9.235
-8.651
585
12.669
-10.601
2.068
19.139
-21.168
-2.029
5.398
11.444
15.415
Algemene dekkingsmiddelen
0
-145.425
-145.425
-1.085
-175.519
-176.604
-169
-181.611
-181.780
-184.632
-187.921
-192.405
Onvoorzien
0
0
0
150
0
150
150
0
150
150
150
150
Vennootschapsbelasting
468
0
468
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Resultaat voor mutatie reserves
258.500
-252.827
5.673
264.468
-253.705
10.763
272.098
-270.101
1.997
990
1.359
-877
Reserves
1. Wonen en leven
0
-2.221
-2.221
0
-822
-822
2.800
-2.662
138
-1.034
-469
452
2. Zorg
0
-5.147
-5.147
0
-1.391
-1.391
0
0
0
0
0
0
3. Werken
2.393
-272
2.121
250
-1.881
-1.631
0
-235
-235
-235
-235
0
4. Bestuur
125
-1.312
-1.187
38
-50
-12
38
-50
-12
-12
38
38
5. Financiën en grondexploitaties
3.501
-6.390
-2.889
0
-7.203
-7.203
0
-2.026
-2.026
0
0
0
Mutatie reserves
6.019
-15.343
-9.324
288
-11.347
-11.059
2.838
-4.973
-2.135
-1.281
-666
490
Resultaat na mutatie reserves
264.520
-268.170
-3.650
264.756
-265.052
-296
274.936
-275.074
-138
-291
693
-387
Toelichting op de wijzigingen
Begrotingsontwikkeling
Bedragen x € 1.000
Omschrijving
Lasten
2020Baten
2020Saldo
2020Saldo
2021Saldo
2022Saldo
2023Oorspronkelijke begroting 2019 - 2022
259.820
-260.070
-250
-629
-506
-1.203
Raadsbesluiten
-247
-207
-454
-456
-459
-462
Kadernota 2019
4.930
-4.327
604
985
1.465
1.361
Saldo na kadernota
264.504
-264.604
-100
-100
500
-304
Raadsbesluiten na kadernota
150
0
150
125
125
125
Saldo voor begroting
264.654
-264.604
50
25
625
-179
Nieuw beleid
263
0
263
263
263
263
Autonome ontwikkelingen
5.634
-1.699
3.935
4.258
6.907
4.386
Actualisatie bestaand beleid
4.385
-8.771
-4.386
-4.837
-7.102
-4.856
Wijziging Begroting 2020-2023
10.282
-10.470
-188
-316
68
-208
Totale wijziging
15.115
-15.003
112
338
1.199
816
Totaal begroting 2020-2023
274.936
-275.074
-138
-291
693
-387
Toelichting raadsbesluiten (na kadernota)
Bedragen x € 1.000
Omschrijving
Lasten
2020Baten
2020Saldo
2020Saldo
2021Saldo
2022Saldo
2023Tarieven parkeergarages
-247
-207
-454
-456
-459
-462
Regio Gooi & Vechtstreek programmabegroting 2020-2023
150
0
150
125
125
125
Totaal Raadsbesluiten
-97
-207
-304
-331
-334
-337
Toelichting kadernota
Bedragen x € 1.000
Omschrijving
Lasten
2020Baten
2020Saldo
2020Saldo
2021Saldo
2022Saldo
202301 Projectportfolio
750
0
750
750
500
500
02 Anterieure overeenkomsten
0
-300
-300
-300
-300
-300
03 25% extra uitstroom uit de participatiewet
355
-235
120
470
470
470
03 Beleidsplan Schuldhulpverlening 2020-2024
770
0
770
570
470
470
03 Transformatieagenda Zorg Welzijn
1.180
0
1.180
1.180
1.000
1.000
04 Terugdraaien taakstelling gemeentelijke organisatie
0
0
0
600
600
600
05 Terugdraaien taakstellingen inkoop
300
0
300
300
300
300
06 Agenda Digitalisering
375
0
375
769
872
693
08 Programma Dienstverlening
450
0
450
100
0
0
09 CAO verhoging lonen
1.500
0
1.500
1.500
1.500
1.500
10 Indexatie SBS/Tomin
540
0
540
540
540
540
11 Toplagen naar investeringsprogramma
-550
0
-550
-528
-506
-184
12 Internationaal Onderwijs
0
0
0
0
24
166
13 Vrijval internationaal onderwijs coaliitieakkoord
0
0
0
-250
-250
0
14 Algemene uitkering berekening 0-scenario
0
-300
-300
-300
-300
-300
15 Vrijval ARHI coalitieakkoord
-150
0
-150
-200
0
0
16 Evaluatie financieel beleid stelpost nieuwe kansen
-500
0
-500
-500
-500
-500
18 Areaaluitbreiding OZB
0
-60
-60
-120
-180
-240
19 Extra opbrengsten Vastgoed
0
-250
-250
-250
0
0
20 Inzet stelpost autonome ontwikkelingen
-403
0
-403
-742
-1.500
-1.500
21 Inzet stelpost loon- en prijsindexatie
-2.600
0
-2.600
-2.600
-2.600
-2.600
75 jaar bevrijd
200
0
200
0
0
0
Actualisatie grondexploitaties
746
-3.178
-2.432
-1.709
0
0
Buitenreclame
-45
105
60
90
90
90
Gebiedsagenda 1221
100
0
100
-100
-100
0
Minimabeleid
840
0
840
500
280
130
Septembercirculaire 2018
561
-109
452
690
543
0
Zienswijze OFGV
139
0
139
152
144
166
Zienswijze Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
373
0
373
374
368
360
Totaal Kadernota
4.930
-4.327
604
985
1.465
1.361
Toelichting op begrotingswijzigingen
Bedragen x € 1.000
Omschrijving
Lasten
2020Baten
2020Saldo
2020Saldo
2021Saldo
2022Saldo
2023Nieuw beleid
01 Actieplan Ondermijning
263
0
263
263
263
263
Begin 2018 is door de Raad structurele capaciteit ter beschikking gesteld ten behoeve van BIBOB coördinatie, APV vergunningverlening en toezicht- en handhavingscapaciteit. Dit varieert van signalen ophalen, tot verdelen van informatie, tot het verrichten van nadere analyse, onderzoek en de inzet van bestuursrechtelijke interventies. Met de huidige capaciteit is een wachtlijst van ca. 25 noodzakelijke onderzoeken ontstaan en kan in enkele gevallen niet adequaat worden ingespeeld op bestuurlijke sluitingen. De aanpak, zoals verwoord in het Actieplan Ondermijning, de autonome ontwikkeling van de Wet Bibob, de in Hilversum zichtbare verschuiving van branches waar ondermijning aan te relateren valt en de regionaal vastgestelde ambitie om tenminste Vastgoed- en WABO op te nemen in de Bibob beleidsregels zorgen ervoor dat de ambitie voor de hand liggend is. Met de ambitie om het aantal lopende onderzoeken te verdubbelen en slagkracht te organiseren voor lokale en regionale interventies is coördinatie van het geheel onontbeerlijk. Om effectiever te kunnen zijn in de aanpak, is daarnaast (financiële) analyse van belang. Hiervoor is extra capaciteit noodzakelijk en berekend op 3,5 fte.
Totaal Nieuw beleid
263
0
263
263
263
263
Autonome ontwikkelingen
02 Meicirculaire 2019
636
239
875
1.917
4.553
2.001
De meicirculaire 2019 geeft financiële mutaties, zowel aan de baten kant (algemene uitkering) als aan de lasten kant (corresponderende budgetten) Met deze begrotingswijzigingen worden deze mutaties verwerkt.
03 Jeugdzorg
1.830
0
1.830
1.830
1.830
1.830
De kosten stijging van 2018 zal zich de komende jaren naar verwachting voortzetten. Voor 2020 is hierdoor structureel € 1.950.000 extra budget nodig, bestaande uit € 1.300.000 om het budget op het kostenniveau van 2018 te brengen, een structurele kostenstijging in 2019 (€ 325.000) en een structurele kostenstijging in 2020 (€ 325.000). Door de vele initiatieven om de Jeugdzorg effectiever en efficiënter te maken houden wij vast aan een geleidelijke daling van de kosten met € 200.000 per jaar (reeds opgenomen in de meerjarenraming). Additioneel verwachten wij met de uitvoering van de Agenda Jeugd een besparing € 120.000. Per saldo betekent dit een mutatie van € 1.830.000.
04 WMO Begeleiding
775
0
775
775
775
775
De WMO zorg in natura bestaat o.a. uit begeleiding. De afgelopen jaren laat deze zorgsoort een stijging zien van 5%. Voor de jaren na 2018 gaan we ervan uit dat deze ontwikkeling zich doorzet. Voor 2020 is hierdoor structureel € 875.000 extra budget nodig, bestaande uit € 275.000 om het budget op het kostenniveau van 2018 te brengen, een 5% kostenstijging in 2019 (€ 300.000) en een 5% kostenstijging 2020 (€ 300.000). Tegelijk ramen we het budget structureel af met € 100.000 omdat we van genomen en te nemen maatregelen effect verwachten. Per saldo dus een structureel nadeel van € 775.000. In de voorliggende begroting zijn eveneens de effecten van de transformatieagenda Zorg Welzijn verwerkt.
05 WMO Hulpmiddelen
320
0
320
320
320
320
Onder WMO hulpmiddelen verstaan we o.a. rolstoelen, trapliften en woning aanpassingen. Voor 2020 is hiervoor € 400.000 extra budget nodig. Hiermee worden de lasten 2020 en verder in lijn gebracht met de uitgaven in 2018. Ondanks dat we lasten in lijn houden met 2018 wordt wel rekening gehouden met een stijging van de lasten. Deze groei wordt gecompenseerd door enkele incidentele lasten in 2018 die zich niet voordoen in 2020.
06 WMO Huishoudelijke Verzorging
50
0
50
50
50
50
De WMO zorg in natura bestaat o.a. uit Huishoudelijke verzorging. De afgelopen jaren laat deze zorgsoort een kostenstijging zien van 2%. Voor de jaren na 2018 gaan we ervan uit dat deze ontwikkeling zich doorzet. Voor 2020 is structureel € 300.000 extra budget nodig, bestaande uit € 100.000 om het budget op het kostenniveau van de jaarstukken 2018 te brengen, een 2% kostenstijging in 2019 (€ 100.000) en een 2% kostenstijging 2020 (€ 100.000). Tegelijk ramen we het budget structureel af met € 250.000 omdat we van genomen en te nemen maatregelen effect verwachten. Per saldo dus een structureel nadeel van € 50.000.
07 Extra uitkeringen (BUIG) in 2020
1.000
0
1.000
0
0
0
In het nieuwe beleidsplan Focus op werk is een nadere analyse op de BUIG aangekondigd. Deze nadere analyse wordt door een onafhankelijk extern bureau uitgevoerd. De onderzoeksresultaten zijn na het begrotingsproces bekend. Voor 2020 wordt € 1 miljoen extra budget toegevoegd aan de BUIG om de dalende rijksbijdrage van de BUIG te compenseren. Op basis van de onderzoekresultaten zal later de meerjarenbegroting worden aangepast.
08 Bouwleges
0
-287
-287
-460
-460
-460
Door de uitvoering van diverse projecten zijn de geraamde inkomsten voor 2020 e.v. verhoogd.
09 Leges paspoort, rijbewijs, NID en BRP
34
-176
-142
-203
-190
-160
Op basis van het historisch verloop is een inschatting gemaakt van het aantal te leveren diensten, waarvoor leges geheven worden. De grootste wijzigingen betreffen de uitgifte van paspoorten en rijbewijzen. Deze mutaties leiden tot aanpassing van zowel de opbrengsten leges als de lasten voortvloeiend uit de hiermee samenhangende afdrachten.
10 Opbrengst naheffingsaanslagen parkeren en vergunningen
0
-75
-75
-75
-75
-75
Fiscale P- heffingen: met de uitbreiding van het aantal gebieden en het huidige aantal geschreven bonnen is de verwachting dat het aantal naheffingen omhoog gaat. Omdat het aantal uren parkeercontrole constant blijft, wordt geadviseerd om extra opbrengsten van € 65.000 te ramen.Parkeervergunningen: Door de uitbreidingen in juni 2019 zal het aantal vergunningen toenemen. Een lichte verhoging is te verwachten. Geraamd wordt een extra opbrengst van € 10.000.
11 Loonontwikkeling 2020, 2021 e.v.
-425
0
-425
0
0
0
In de kadernota is een stelpost opgenomen van € 1.500.000 opgenomen voor de loonsomontwikkeling. De loonsomontwikkeling op basis van de nieuwe CAO afspraken (2 % in 2020 en 3% in 2021 e.v.) geeft in 2020 een positief effect.
12 Verhoging assurantiepremies
74
0
74
74
74
74
Eind 2018 is de aanbesteding afgerond van de algemene aansprakelijkheidsverzekering. De premie is, ondanks de keuze voor de goedkoopste aanbieder, gestegen met bijna € 30.000. De overige premiestijging is een afspiegeling van de situatie in de gehele verzekeringsmarkt, waarin de premies flink stijgen. Dit wordt ingegeven door het stijgende aantal claims, maar ook door hogere vergoedingen. Ook aanpassingen in de wetgeving zorgen hiervoor. Daarnaast wordt het moeilijker om over te stappen, voor een concurrerende premie, omdat een aantal verzekeraars samen zijn gegaan (bijv. Delta Lloyd en Nationale Nederlanden) en een aantal verzekeraars zich niet meer op de gemeentelijke markt richt.
13 Actualisatie dividend BNG en Vitens
0
-118
-118
-28
-28
-28
Op basis van de laatste aandeelhoudersvergaderingen van de BNG en Vitens worden de ramingen van het te ontvangen dividend aangepast.
Totaal Autonome ontwikkelingen
4.294
-417
3.877
4.200
6.849
4.328
Actualisatie bestaand beleid
14 Verlaging stelpost nominale ontwikkelingen
0
0
0
-600
-1.200
-1.800
De in de begroting opgenomen stelposten zijn herberekend op basis van de actuele inflatie gegevens.
15 Stelpost autonome ontwikkelingen
-1.097
0
-1.097
-758
0
0
In de meerjarenraming van de begroting nemen we in elke jaarschijf stelposten op voor autonome ontwikkelingen. De vrijval van deze stelpost dient (deels) ter dekking voor de in de begroting opgenomen aanmeldingen.
16 Wachtlijst middelen coalitieakkoord
-200
0
-200
-825
-1.395
-1.160
Er is kritisch gekeken naar de nog openstaande middelen vanuit het coalitieakkoord en afgesproken deze middelen pas op te nemen in de begroting zodra we daarvoor concrete plannen hebben uitgewerkt. Daarmee worden de posten op de “wachtlijst” geplaatst.
17 Stelpost uitkomst onderzoek jeugdzorg
0
0
0
0
-1.433
-1.433
Via de algemene uitkering krijgen de gemeenten extra middelen voor het jeugdhulpbudget in de jaren 2019, 2020 en 2021. Aanvullend wordt onderzoek verricht om te kunnen bepalen of, en zo ja in welke mate, gemeenten structureel extra middelen nodig hebben. Het uitgangspunt is echter wel dat deze middelen structureel worden. In overeenstemming met het advies van de toezichthouder nemen wij voor de jaren 2022 en 2023 een stelpost ‘Uitkomst onderzoek jeugdzorg’ op.
18 Toevoegingen reserve stedelijke ontwikkeling
1.900
-2.500
-600
-600
-850
1.300
In de kadernota 2018 zijn toevoegingen aan de reserve stationsgebied begroot om te wennen aan de hogere kapitaallasten van het stationsgebied. Deze worden nu toegevoegd aan een reserve stedelijke ontwikkeling tot het moment dat de kapitaalasten daadwerkelijk ontstaan. Om te komen tot een oplopend structureel effect en wordt deze toevoeging in de eerste jaren verlaagd en vervolgens structureel doorgevoerd. Ook de verwachte verkoop van vastgoed wordt toegevoegd aan deze reserve.
19 Voorbereidingskosten Stationsgebied
300
-300
0
0
0
0
In de kadernota 2018 is besloten de bestemmingsreserve Stationsgebied te vormen. Voor de jaren 2020 en 2021 wordt een onttrekking aan de reserve Stationsgebied ter dekking van de voorbereidingskosten Stationsgebied geraamd van € 300.000 en € 150.000.
20 Projectportfolio aanvulling
250
-250
0
0
0
0
Voor de projectportfolio wordt in 2020 de capaciteit uitgebreid. Dit lasten hiervan worden gedekt door een onttrekking uit de reserve stedelijke ontwikkelingen.
21 Projectportfolio
0
-750
-750
-750
-500
-500
De in de kadernota 2019 begrote bedragen voor extra capaciteit voor stedelijke projecten worden onttrokken uit de reserve stedelijke ontwikkeling.
22 Omgevingswet
0
-750
-750
-380
-380
0
De begrote bedragen voor de implementatie van de Omgevingswet worden onttrokken uit de reserve stedelijke ontwikkeling.
23 OZB, riool- en afvalstoffenheffing
60
-541
-481
-619
-893
-852
Op basis van de uitgangspunten uit het coalitieakkoord zijn de tarieven voor de woonlasten (OZB, afvalheffing en rioolheffing) berekend. De stijging van het tarief voor 2020 blijft beneden de verwachte inflatie (+1,5%), de kostendekkendheid van het afval en riooltarief is toegenomen tot 98% in 2020. Voor een meer inhoudelijke toelichting wordt u verwezen naar de paragraaf Lokale Heffingen.
24 Kapitaallasten
-515
-66
-582
-230
-387
-276
Deze begrotingswijziging betreft de nieuwe ramingen van rente en kapitaallasten voor 2020 en verder. Door het realistisch faseren van projecten worden een aantal grote investeringen later geactiveerd en dalen de kapitaallasten.
25 Betaalde en ontvangen rente
-322
10
-312
-312
-312
-312
De te betalen rente over onze leningportefeuille is opnieuw berekend. Door ontwikkelingen op de kapitaalmarkt is er een voordelig resultaat.
26 Facilitaire dienstverlening
382
-49
333
199
199
199
De mutaties met betrekking tot facilitaire dienstverlening hebben voornamelijk betrekking op de twee thema’s “wettelijke maatregelen, contracten, veiligheid & arbo” en “duurzaamheid en circulariteit”. In afwachting van de resultaten van de huisvestingsscenario’s in 2020 worden een aantal bedragen incidenteel opgenomen voor 2020.
27 Parkeeropbrengst parkeermeterplaatsen
0
-200
-200
-200
-200
-200
Gebaseerd op het resultaat van 2018 en de doorrekening van 2019 is het reëel om extra parkeeropbrengsten te begroten.
28 Parkeeropbrengst garage Gooiland
0
-60
-60
-60
-60
-60
Met ingang van 2019 huurt politie Gooi en Vechtstreek extra parkeerplaatsen in garage Gooiland. Dit genereert extra opbrengsten.
29 Uitvaartstichting
0
170
170
170
170
170
De begrote baten van de uitvaartstichting worden aangepast van € 485.000 naar € 315.000. De verklaring voor deze daling van € 170.000 is tweeledig. (1) Voor het gebruik van onze gebouwen brengen we bij de uitvaartstichting een gebruikersvergoeding in rekening. Deze vergoeding dekt de door ons gemaakte lasten (kapitaallasten, onderhoud e.d.). Omdat onze lasten - door verschillende oorzaken - € 160.000 dalen, brengen wij dit minder in rekening bij de uitvaartstichting. Hier ziet u alleen de daling van de baten, echter in onder andere de herrekening van de kapitaallasten in deze begroting zit een daling van de lasten, daarmee is deze mutatie budgetneutraal in het totaal van de begroting. (2) Tot voor kort ontvingen wij € 10.000 per jaar van de uitvaartstichting als aflossing van een lening. Doordat de aflossing tegelijk met de gebruikersvergoeding werden geïnd, hebben wij de aflossing per abuis als bate verantwoord. De lening is inmiddels volledig afgelost, en nu valt dus deze ‘bate’ weg.
30 Leerlingenvervoer
250
0
250
250
250
0
Sinds augustus 2018 wordt het leerlingenvervoer door een andere partij uitgevoerd. Door verandering van de contractvoorwaarden stijgen de maandelijkse lasten. Het budget van € 810.000 wordt derhalve met 250.000 opgehoogd naar € 1.060.000. E.e.a. in afwachting van eventuele inbesteden doelgroepenvervoer (zie ook RIB 2019-40).
31 Uitbreiding asbesttaken OFGV
70
0
70
70
70
70
Aan de OFGV is de opdracht gegeven om de asbesttaken voor onze gemeente uit te voeren. We verwachten een hoger aantal adviezen en administratieve controles te laten uitvoeren door de OFGV. Het in de begroting opgenomen bedrag voor asbesttaken is daardoor structureel € 70.000 te laag.
32 Huurinkomsten benzinestations
0
-70
-70
-70
-70
-70
De gemeente verhuurt grond aan benzinestations. Deze ontvangsten waren abusievelijk niet in de begroting en meerjarenraming opgenomen.
33 Toplagen naar investeringsprogramma
-92
0
-92
-32
29
181
In de kadernota is voorgesteld dat de asfaltdeklagen voortaan als investering worden opgenomen in de begroting. Bij nadere uitwerking in de begroting is geconstateerd dat het verloop van de lasten in de jaren gewijzigd is.
34 Vervanging kastanjebomen
0
0
0
0
-108
-36
In 2012 is uit onderzoek gebleken dat meer dan de helft van de kastanjebomen was aangetast door de kastanjebloedingsziekte. Deze ziekte is niet te bestrijden en de voortgang van de ziekte is grillig. Om te voorkomen dat er kaalslag ontstaat, heeft de raad in 2014 budgetten beschikbaar gesteld voor vervanging. De benodigde budgetten voor de jaren 2022 en verder wijken, naar nu blijkt, af van deze raming.
35 Huisvestingslasten Wilhelminastraat
-50
0
-50
-50
-50
-50
De lasten voor het pand aan de Wilhelminastraat zijn te hoog geraamd omdat geen rekening was gehouden met een teruggave van de servicekosten. Op basis van de werkelijke lasten in 2018 verwachten wij € 50.000 minder uit te geven.
36 Huisvestingslasten centra jeugdgezondheidszorg
-50
0
-50
-50
-50
-50
In de begroting zijn de huisvestingslasten voor de centra voor jeugdgezondheidszorg opgenomen. Uit voorgaande jaren blijkt dat er te ruim is begroot.
37 Areaaluitbreiding Anna's Hoeve
46
0
46
46
46
46
In het definitieve ontwerp bouwplan Anna's Hoeve zijn de onderhouds- en beheerkosten opgenomen voor de gladheidbestrijding, onderhoud groen, onderhoud wegen, riolering, bebording etc. In totaliteit bedragen de kosten € 263.000. Jaarlijks wordt een inschatting gemaakt van hetgeen wordt opgeleverd in het lopende jaar en worden de bijbehorende onderhoudskosten aangemeld voor het volgende begrotingsjaar. Er resteert nu nog de oplevering van 20% van de openbare verlichting, wegen en bebording en 10% van het groen/de bomen.
38 Brandmeldinstallaties scholen
-65
23
-42
-42
-42
-42
Op 1 januari 2015 is het budget voor het buitenonderhoud en de aanpassing van primair onderwijsgebouwen overgeheveld van gemeenten naar schoolbesturen. Voor lasten van de beveiliging is een overgangsperiode afgesproken, die op 1 juli 2019 afloopt. Dit levert een structurele besparing op van € 42.000.
39 Onderhoudskosten I-VRI
34
0
34
34
34
34
In 2019 worden de verkeersregelinstallaties uitgerust met I-VRI Software om de doorstroming van het verkeer in Hilversum te verbeteren. De systemen worden vanaf afstand gehost. Door uitbreiding van de functionaliteit in de centrale nemen de kosten van het beheer en onderhoud en de energiekosten toe.
40 Vrijval voorziening afsluiting grex Egelshoek
2.905
-2.905
0
0
0
0
In 2020 wordt de grondexploitatie Egelshoek afgesloten. In 2018 en 2019 is ten laste van de begroting een voorziening getroffen. Ter dekking van het negatieve resultaat van de grondexploitatie valt deze voorziening in 2020 vrij. Deze budgettair neutrale begrotingswijziging voorziet daar in.
41 Reserve transitie personeel
0
0
0
0
0
0
In 2022 zijn er geen lasten meer in het kader van de reorganisatie transitie personeel. De raming van de lasten en de onttrekking uit de reserve wordt vanaf 2022 uit de meerjarenbegroting gehaald.
Totaal Actualisatie bestaand beleid
3.806
-8.238
-4.432
-4.809
-7.132
-4.841
Overige verschillen
1.920
-1.815
105
30
88
43
Totaal Begroting 2020-2023
10.282
-10.470
-188
-316
68
-208
Uitgangspunten
In dit hoofdstuk zijn de uitgangspunten waarlangs de begroting 2020-2023 is uitgewerkt weergegeven.
We streven een begroting na die aan de volgende uitgangspunten voldoet:1. Concreet
2. Financieel gezond (positief begrotingssaldo)
3. Uitvoerbaar
4. Leesbaar voor burgers
5. Passend binnen wettelijke kadersOmschrijving
Uitgangspunt
Lonen en pensioenpremie
2,00% voor 2020, 3% voor 2021 ev. (t.o.v. begroting 2019)
Prijsindexering (materiele budgetten en subsidies)
0,00% (t.o.v. begroting 2019)
Afvalstoffenheffing
6,12%
Rioolheffing
-5,96%
Marktgelden
Woensdag: 7,14%
Zaterdag: 6,25%Overige lokale leges, rechten en heffingen
1,5% (of conform het wettelijk vastgestelde tarief)
Rekenrentes
Investeringen
Grondexploitaties
Voorziening grondexploitaties1,40%
1,50%
2,00%Algemene uitkering
Meicirculaire 2019
(Financiële) regels
BBV, Financiële verordening gemeente Hilversum 2018, Coalitieakkoord 2018-2022
Ontwikkelingen
Begroting 2019
( 1 januari)Begroting 2020
( 1 januari)Aantal inwoners*
90.226
90.683
Waarvan 0 t/m 19 jaar
20.447
18.215
Waarvan 20 t/m 64 jaar
52.664
54.983
Waarvan 65 jaar en ouder
17.115
17.485
Aantal uitkeringsgerechtigden
2.200
2.100
(WWB -incl. WIJ-, BBZ, IOAW, IOAZ, Adreslozen)
Aantal woonruimten
42.262
42.400
*Gemeentelijke registratie per 1 september 2019
Lonen
De berekening van de loonsom is gebaseerd op de in het Centraal Economisch Plan 2018 afgegeven verwachte stijging van de lonen. Hier wordt uitgegaan van een te verwachte loonstijging van 2% voor 2020, voor 2021 en verder is dit 3%Prijsindexering
Het Centraal Planbureau berekent doorlopend het Nationaal Consumentenprijsindex (CPI). Met deze indexering wordt een schatting gemaakt van de verwachte prijsstijging van producten en diensten. Het CPI voor 2020 is geraamd op 1,5%. De budgetten zijn niet verhoogd met dit percentage. Uiteraard heeft de organisatie wel getoetst of de budgetten toereikend zijn voor de geplande activiteiten, en zijn ze bijgesteld als dat onontkoombaar was. De noodzaak van een automatische prijsbijstelling vervalt hiermee. Hetzelfde geldt voor subsidies die wij verstrekken aan organisaties en instellingen. Ook hier moet het gesprek gevoerd worden over de te verwachten prestaties en de benodigde subsidies. Hierbij moet het niet vanzelfsprekend zijn dat de subsidie wordt verhoogd.Afvalstoffenheffing, rioolheffing en marktgelden
Uitgangspunt voor de afvalstoffen- en rioolheffing en marktgelden is, het kostendekkender maken van het tarief. De afvalstoffenheffing en rioolheffing worden voor 98% kostendekkend. De afvalstoffenheffing stijgt met 6,12%, daarentegen daalt de rioolheffing met 5,96%. Voor de marktgelden komt de kostendekking op 85%. Het tarief stijgt in 2020 voor de woensdag met 7,14% en voor de zaterdag met 6,25%.Overige lokale leges, rechten en heffingen
Conform bestendig beleid stijgen de overige lokale leges, rechten en heffingen met het inflatiepercentage van 1,5% of conform het wettelijk vastgestelde tarief (bijvoorbeeld: rijbewijs, paspoort). In overeenstemming met de financiële verordening worden de tarieven jaarlijks door de raad vastgesteld (art 13).Kostentoerekening
Ten behoeve van het bepalen van de kostendekkendheid van leges, rechten en heffingen wordt van de betreffende producten de kostprijs berekend. Volgens de nieuwe financiële verordening worden hierbij betrokken: (1) overheadkosten; (2) rente van ingezet vreemd vermogen; (3) bijdragen en onttrekkingen aan voorzieningen; (4) afschrijvingskosten van in gebruik zijnde activa.Investeringen
De kapitaallasten van voorgenomen investeringen zijn opgenomen in het investeringsprogramma 2020-2023. De rentelasten zijn berekend tegen een renteomslag van 1,4%.
De in de begroting opgenomen investeringen worden bij het vaststellen van de begroting door de raad automatisch geautoriseerd, tenzij de raad aangeeft dat hij voor bepaalde investeringen een apart raadsvoorstel wil (art 5 lid 3 Financiële verordening 2018).Grondexploitaties
De rente die conform het gewijzigde Besluit Begroting en Verantwoording toegerekend wordt aan grondexploitaties is het gewogen gemiddelde rentepercentage van de bestaande leningenportefeuille van de gemeente, naar verhouding vreemd vermogen/totaal vermogen. Voor 2020 is dit rentepercentage 1,5%.
Toekomstige verliezen op negatieve grondexploitaties zijn gedekt middels de voorziening negatieve grondexploitaties. Er wordt gewerkt met een rentetoerekening van 2,0%, conform het gewijzigde Besluit Begroting en Verantwoording.Algemene uitkering
Bij de beoordeling of er sprake is van een materieel sluitende (meerjaren)begroting wordt, voor wat betreft de algemene uitkering uit het gemeentefonds, uitgegaan van de meicirculaire 2019 en de daarin opgenomen uitkeringsfactoren en de laatste fase van de herijking van het gemeentefonds.(Financiële) regels
Bij het opstellen van de begroting wordt uitgegaan van de financiële verordening gemeente Hilversum 2018 (vastgesteld 12 juli 2017), het BBV en het coalitieakkoord 2018-2022.Overzicht van incidentele baten en lasten
Begroting 2020
Omschrijving
lasten
baten
saldo
2021
2022
2023
1
Duurzame mobiliteitsvisie
300
300
2
Klimaatneutrale gemeente
125
125
100
3
Poppodium Vorstin
170
170
4
Metropole orkest
160
160
5
Mediaplein Kerkbrink
50
50
6
Voorbereiding Spoorzone (gebiedsagenda 1221)
100
100
7
Wagens en materialen
112
112
87
10
8
Vervanging kastanjebomen (kastanjebloedingsziekte)
-
108
72
9
Vervanging steiger schutsluis 't Hemeltje
47
47
10
Invoering omgevingswet (kadernota 2018)
750
750
380
380
10
Voorbereiding Stationsgebied
300
300
150
10
Extra capaciteit tbv projectenportfolio
1.000
1.000
750
500
500
10
Reserve Stedelijke ontwikkeling
-2.050
-2.050
-1.280
-880
-500
11
Toevoeging reserve Stedelijke ontwikkeling
2.800
2.800
800
1.000
1.300
12
Afvalstoffenheffing niet dekkend
575
575
550
585
351
12
Egalisatiereserve afvalstoffenheffing
-575
-575
-550
-585
-351
13
Sanering railverkeerlawaai
455
455
455
13
Bijdrage sanering railverkeerlawaai
-455
-455
-455
14
HOV contract 9
100
100
105
14
Subsidie HOV contract 9
-100
-100
-105
15
Beeldende kunst
37
37
4
4
4
15
Reserve Beeldende kunst
-37
-37
-4
-4
-4
Programma 1: wonen en leven
6.506
-2.642
3.864
1.095
1.010
1.372
16
Sociaal Plein 'Het experiment'
180
180
180
17
LHBTI beleid
50
50
18
Incidentele middelen onderwijshuisvesting
75
75
50
19
Transformatieplan Zorg voor de Jeugd Gooi en Vechtstreek
480
480
Programma 2: Zorg
785
-
785
230
-
-
16
Minimabeleid
610
610
370
150
16
Schuldhulpverlening
200
200
100
20
Smart city
150
150
50
21
75 jaar bevrijd
200
200
22
Wegwerken wachtlijsten WMO
100
100
23
Extra middelen uitvoeringsplan ‘Focus op werk’
235
235
235
235
23
Reserve middelen HHT
-235
-235
-235
-235
Programma 3: Werken
1.495
-235
1.260
520
150
-
16
Eenmalige frictiekosten (SHV, Minima en 25% aan het werk)
300
300
24
Programma Dienstverlening
450
450
100
25
Roadmap ICT
450
450
300
300
100
26
Verbeteren kwaliteit organisatie
175
175
125
27
Werkplekinrichting (o.a. receptie Wilhelminastraat)
120
120
28
Wachtgelduitkering oud wethouders
55
55
29
Mobiele devices raads- en commissieleden
-
45
30
Promotie verkiezingen
-
25
31
Extra lasten personeel
50
50
50
31
Reserve transitie personeel
-50
-50
-50
Programma 4: Bestuur
1.600
-50
1.550
550
345
100
32
Resultaat grexen
-2.432
-2.432
-1.709
33
Vastgoed verkoopopbrengsten
-3.250
-3.250
-250
34
Portfoliomanagement
250
250
250
35
Wijziging systematiek WOZ/afhandelen bezwaarschriften
140
140
36
Inhuur tbv grexen
74
74
37
Algemene reserve
-2.026
-2.026
Programma 5: Financiën
464
-7.708
-7.244
-1.709
-
-
Totaal incidentele lasten en baten begroting 2020
10.850
-10.635
215
686
1.505
1.472
Totaal lasten en baten begroting 2020
274.936
-275.074
-138
-291
693
-387
Totaal structurele lasten en baten begroting 2020
264.086
-264.439
-353
-977
-812
-1.859
- Deze middelen zijn nodig voor het opstellen van een duurzame toekomstgerichte mobiliteitsvisie voor de middellange termijn om de bereikbaarheid van Hilversum te verbeteren. Een belangrijk aspect hierbij is dat de omgevingswet naar verwachting op 1 januari 2021 in werking treedt. De Omgevingswet vraagt een integrale beschrijving van de ambities voor de fysieke leefomgeving, ook op het gebied van mobiliteit.
- De extra middelen voor duurzaamheid in 2020 en 2021 zijn bestemd voor de uitvoering van het Project CO2 neutrale bedrijfsvoering. De ingehuurde projectleider rondt zijn projectplan inclusief concrete voorstellen voor besteding in 2019 af. De resultaten en activiteiten worden met de raad gedeeld in het Jaarplan energietransitie 2020.
- In de vergadering van december 2017 heeft de raad besloten over de toekomst van het poppodium de Vorstin. Om het popodium toekomstbestendig te maken waren in de jaren tot en met 2020 extra middelen beschikbaar.
- Om het voorbestaan van het Metropole orkest te waarborgen, heeft de gemeente samen met het ministerie van OCW gezorgd voor een tijdelijke subsidie in 2019 en 2020. Als tegenprestatie voor een gemeentelijke bijdrage wordt van het orkest een grotere lokale bijdrage gevraagd in de vorm van educatie, concerten en openbaar toegankelijke repetities.
- Voor het initiatief Media en Cultuurplein Kerkbrink is in 2020 een incidenteel budget van € 50.000 beschikbaar.
- Voor de voorbereiding van de ontwikkeling van de Spoorzone (gebiedsagenda 1221) is zowel in 2019 als in 2020 een budget van € 100.000 beschikbaar.
- Dit betreft incidentele lasten voor de aanschaf van wagens en materialen.
- Uit onderzoek is gebleken dat meer dan de helft van de kastanjebomen was aangetast door de kastanjebloedingsziekte. Deze ziekte is niet te bestrijden en de voortgang van de ziekte is grillig. Om te voorkomen dat er kaalslag ontstaat (zonder vervanging), is extra budget beschikbaar gesteld.
- Betreft budget voor de vervanging van de steiger schutsluis ’t Hemeltje.
- In zowel 2020 als 2021 is een voorbereidingskrediet opgenomen voor het Stationsgebied. De lasten worden gedekt door een onttrekking aan de reserve stedelijke vernieuwing. Voor extra capaciteit ten behoeve van de projectenportfolio zijn voor de jaren 2020 en verder budgetten opgenomen die uit deze reserve gedekt worden. Ten slotte worden de budgetten voor de invoering van de Omgevingswet uit deze reserve onttrokken
- Aan de reserve stedelijke ontwikkeling worden in de komende jaren toevoegingen gedaan uit algemene middelen, maar ook met incidentele opbrengsten uit vastgoed verkopen. De intentie is om de toevoegingen uit de algemene middelen structureel te verwerken. Echter vanuit het oogpunt van de wetgever worden deze toevoegingen incidenteel aangemerkt.
- De tarieven voor de afvalstoffenheffing zijn nog niet volledig kostendekkend. Het ontstane nadeel wordt in de begroting en meerjarenraming gedekt door een onttrekking uit de reserve afvalstoffenheffing.
- Voor de sanering van railverkeerslawaai ontvangen wij middelen van het Rijk. Het betreft hier het plaatsen van minischermen.
- Onderdeel van de HOV overeenkomst met de provincie van januari 2014 is de uitvoering van deelproject 9 door Hilversum in opdracht van de provincie Noord Holland. Na afronding van de werkzaamheden worden de kosten verrekend met de ontvangen voorschotten. Zie ook de raadsinformatiebrief 2018-48.
- In 2020 is een extra budget opgenomen voor de burgemeestersgalerij en het creëren van plekken voor poëzie in de openbare ruimte. Dit extra budget wordt gedekt door een onttrekking aan de reserve beeldende kunst.
- Voor de transformatie-agenda’s en intensiveringen in het sociaal domein (schuldhulpverlening, minimabeleid, WMO/welzijn en uitstroom/aan het werk) zijn in de jaren 2020 tot en met 2022 extra middelen in de begroting opgenomen. Over de specifieke plannen zijn nota’s aan de raad voorgelegd.
- Naast de in de begroting opgenomen structurele middelen (€ 50.000) voor het LHBTI-beleid, zijn extra middelen ad € 50.000 beschikbaar in 2020. Dit is conform het door de raad op 27 februari 2019 vastgestelde beleidsplan.
- In de begroting zijn incidentele middelen voor onderwijshuisvesting beschikbaar om knelpunten in het onderwijshuisvestingplan te dekken.
- Sinds 2018 wordt door Hilversum samen met de andere regiogemeenten het Regionaal Transformatieplan Zorg voor de Jeugd Gooi en Vechtstreek tot uitvoering gebracht. Dit draagt bij de verbetering van ons jeugdhulpstelsel in onze regio. Dit plan loopt af in 2020. Zie ook raadsinformatiebrief 2018-74.
- Voor de voorbereiding en de ontwikkeling van het smart city platform zijn in 2020 en 2021 extra middelen beschikbaar gesteld.
- Op 5 mei 2020 viert Nederland dat ons land 75 jaar geleden is bevrijd en dat we sindsdien in vrijheid leven. De VNG en het Nationaal Comité 4 en 5 mei vragen de gemeenten om stil te staan bij het belang van vrijheid en alle lokale initiatieven van organisatoren van herdenkingen en vieringen, scholen en lokale middenstand te ondersteunen. Hiervoor is incidenteel een budget van € 200.000 geraamd.
- Voor het wegwerken van de wachtlijsten WMO zijn zowel in 2019 als 2020 middelen beschikbaar. Zie ook RIB 2019-18 over het actieplan wegwerken wachtlijst Wmo.
- De Raad heeft op 26 juni 2019 het uitvoeringsplan ‘Focus op werk’ vastgesteld. Er wordt naar gestreefd om 25% meer mensen aan het werk te krijgen. Vanaf 2019 helpen we jaarlijks 267 mensen aan werk. Dat zijn er 53 per jaar meer dan tot nu toe. De daartoe benodigde extra middelen worden uit de hiervoor bestemde reserve gedekt.
- Om inwoners en organisaties in Hilversum zo juist mogelijk te helpen en de verschillende transities te versterken is dienstverlening essentieel. Het ontwikkelen en implementeren van onder andere “self-service” online dienstverlening vraagt een tijdelijke intensivering in capaciteit.
- Het budget voor het project “Roadmap” betreft de doorontwikkeling van de bestaande applicaties en de koppelingen daartussen. De kosten betreffen hoofdzakelijk personeelslasten. Vanwege het incidentele karakter van de werkzaamheden en de specifiek benodigde kennis, zal extern ingehuurd of formatie tijdelijk uitgebreid worden.
- Dit budget is beschikbaar voor de tijdelijke versterking van de organisatie om deze structureel op orde te brengen.
- In 2020 moet de receptie van de Wilhelminastraat op Arbo technische gronden worden verplaatst. Daarnaast worden kleine verbeteringen in het stadskantoor en raadhuis aangebracht.
- Dit betreft een aflopende wachtgelduitkering., waardoor in 2020 nog incidenteel extra budget nodig.
- Bij het aantreden van een nieuwe raad worden gsm’s en iPads of laptops beschikbaar gesteld aan de raads- en commissieleden.
- Om burgers te stimuleren te gaan stemmen zijn middelen beschikbaar voor de promotie van de verkiezingen. Hiervoor worden o.a. debatavonden georganiseerd.
- Als onderdeel van de houdbaarheidsopgave (Kadernota 2015) is tot de reorganisatie ‘Transitie personeel’ besloten. Om de incidentele lasten daarvan te dekken, zijn middelen in de reserve transitie personeel gestort. De laatste middelen zullen in 2021 gebruikt worden.
- De resultaten uit de grondexploitaties zijn opgenomen conform de actualisatie grondexploitaties 2019 (raad 29 mei 2019).
- In de begroting is rekening gehouden met verkoopopbrengsten van niet strategisch bezit.
- Voor projecten is de vaste capaciteit van de organisatie in lijn gebracht met de projectportfolio. Gedurende de jaren 2020 en 2021 zijn extra middelen beschikbaar.
- Uiterlijk 1 januari 2022 zijn alle gemeenten verplicht de woningen te laten taxeren op basis van de gebruiksoppervlakte. De waardering in Hilversum gebeurt nu nog op basis van inhoud. Om de overgang zorgvuldig te laten verlopen, is er een plan van aanpak opgesteld en is het noodzakelijk om expertise in te huren. Daarnaast is het noodzakelijk om extra capaciteit in te huren voor het afhandelen van bezwaarschriften WOZ. Het aantal bezwaarschriften is fors gestegen, mede door een toename van no cure no pay bezwaren.
- Als gevolg van het financieel beleid worden inhuurkosten niet langer ten laste van grondexploitaties gebracht. Het budget heeft betrekking op inhuur bij de grondexploitaties Egelshoek en bouwplan Anna’s Hoeve.
- Dit betreft de inzet van het jaarrekeningresultaat 2017 voor de plannen uit het coalitieakkoord (besluitvorming kadernota 2018 en begroting 2019). Dit is eerst in de algemene reserve gestort en wordt nu weer onttrokken.